Czwartek, 16 Sierpnia 2018 roku.

Branża mleczarska
pod lupą UOKiK

Obowiązek wydania całego mleka z gospodarstwa pod groźbą kary – to nie opis polskiej wsi z XVI wieku, lecz umowa mleczarni z rolnikiem w 2018 roku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował umowy i stworzył rekomendacje dla branży.

W lipcu ubiegłego roku weszła w życie ustawa o przewadze kontraktowej. Jedno z pierwszych wszczętych postępowań dotyczyło relacji pomiędzy przetwórcami mleka, a ich dostawcami. Urząd sprawdził umowy sprzedaży, dostawy i kontraktacji. Efektem jest raport, w którym wskazał, jakie rozwiązania są dobre, a które mogą stanowić praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową.

Stworzyliśmy raport, w którym zamieściliśmy rekomendacje, jak powinny wyglądać uczciwe umowy. To nasze pierwsze postępowanie na rynku mleka, a ustawa o przewadze kontraktowej weszła niedawno w życie. Dlatego zdajemy sobie sprawę, że w wielu przypadkach przedsiębiorcy mogli nie wiedzieć, że ich praktyki są niezgodne z nowymi przepisami. Dlatego tym razem ograniczyliśmy się do wskazówek dla dostawców i odbiorców. Nasza analiza jest dla nich drogowskazem, jak powinny wyglądać ich relacje handlowe. Jeżeli jednak w przyszłości ponownie natrafimy na zakwestionowane postanowienia w umowach – będziemy wszczynać postępowania i nakładać kary – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Największe zastrzeżenia urzędu budzi klauzula wyłączności i konsekwencje z nią związane. Chodzi o sytuację, kiedy dostawca ma obowiązek wydać mleczarni całe wyprodukowane mleko. Zdaniem urzędu, nie powinien być on zmuszany do dostaw tylko do jednego zakładu mleczarskiego, tym bardziej jeżeli zagrożone jest to karą umowną. Bywa, że zakazane jest wręcz utrzymywanie jakichkolwiek kontaktów handlowych z innymi przetwórcami. Uniemożliwia to dostawcom podpisywanie nowych umów, zmianę odbiorcy na takiego, który zaoferuje lepsze warunki lub nawet próbę oceny, czy inna mleczarnia może mieć korzystniejsze umowy.

Urząd sprawdził również sposoby kalkulacji  ceny mleka. W większości przypadków, ostateczne ustalanie wynagrodzenia odbywa się po dostarczeniu produktu, w oparciu o stwierdzone parametry.  Jest to uzasadnione, ponieważ cena mleka zależy w dużej mierze od jakości, a ta z kolei może być zmienna. Powinno się to jednak odbywać w sposób transparentny, w oparciu o z góry określone kryteria. Dlatego urząd negatywnie ocenia rozwiązania wprowadzające prawo dowolnego  ustalania lub zmiany ceny przez odbiorcę, bez konkretnych przesłanek.

UOKiK przyjrzał się też, jak wygląda rozwiązywanie umów w branży mleczarskiej. Wątpliwości urzędu budzą m.in. postanowienia, które regulują tę kwestię jednostronnie, np. przyznają mleczarni prawo do zakończenia współpracy bez wypowiedzenia.

Raport poświęca również uwagę kwestiom związanym z jakością mleka i spełnianiem standardów określonych w przepisach. Zastrzeżenia budzi fakt, że przetwórcy kupują mleko, które nie spełnia wymogów jakościowych np. za dużo jest w nim drobnoustrojów lub dostawca nie ma aktualnego zaświadczenia sanitarno-weterynaryjnego. Nie można tu mówić o nieuczciwym wykorzystaniu przewagi kontraktowej, ale taki produkt w ogóle nie powinien trafić do obrotu. Są to jednak tylko sporadyczne przypadki, większość mleczarni zastrzega sobie prawo nieodebrania mleka, jeżeli nie spełnia ono określonych wymagań.

Ponadto umowy różnie regulują kwestię, kto powinien płacić za badanie jakości mleka. W większości przypadków koszty ponosi odbiorca, zdarza się również, że  są one dzielone równo lub płaci dostawca. W dwóch ostatnich sytuacjach ważne jest, żeby koszty były precyzyjnie określone w umowie.

Po zakończeniu postępowania UOKiK poprosił o opinię Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, którego eksperci zgodzili się z głównymi założeniami raportu, m.in. dotyczącymi klauzuli wyłączności czy jednostronnego ustalania ceny.

Dane: UOKiK

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

 

Artykuły powiązane

  • Groźba destabilizacji polskiego rynku spożywczegoGroźba destabilizacji polskiego rynku spożywczego Groźba poważnej destabilizacji polskiego rynku spożywczego – ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi […]
  • Pod lupą UOKiKPod lupą UOKiK Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta sprawdza, czy sieci handlowe sztucznie nie zawyżały cen masła. Jeden z producentów cukru […]
  • Problemy<br> na rynku warzywProblemy
    na rynku warzyw
    W związku z powtarzającymi się sygnałami o problemach występujących w obrocie towarami rolno-spożywczymi, w szczególności […]
  • Wykryta<br> nieuczciwa przewaga kontraktowaWykryta
    nieuczciwa przewaga kontraktowa
    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał pierwszą decyzję ws. przewagi kontraktowej. Wydłużanie czasu na zapłatę, brak informacji o […]
  • Światowy<br> Dzień KonsumentaŚwiatowy
    Dzień Konsumenta
    Polacy coraz lepiej znają swoje prawa jako konsumenci. Dwa lata temu, pod tym względem, plasowali się na 13 miejscu w Unii […]
  • Ochrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymiOchrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymi Problem nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw żywności już od wielu lat jest zauważany w dokumentach przyjmowanych przez […]
  • Małe sklepy,<br> duży problemMałe sklepy,
    duży problem
    Inspekcja handlowa przeprowadziła kontrolę w sklepach z tradycyjną obsługą. Okazało się, że wykryła nieprawidłowości w ponad 78 proc. z […]
  • UOKiK kontrolujeUOKiK kontroluje Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi będzie karane. To już trzeci miesiąc […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close