Piątek, 24 Stycznia 2020 roku.

Majonez – zwykły
czy light?

Typowy majonez zawiera 70–80% tłuszczu, a jego wartość energetyczna wynosi ok. 600-700 kcal/100 g. Obecnie coraz częściej spotyka się na sklepowych półkach produkty o obniżonej kaloryczności. Trzeba mieć jednak świadomość, że w tym wypadku „light” niekoniecznie oznacza „zdrowiej”.

Majonez jest mieszaniną żółtka jaja, octu, oleju i przypraw (przede wszystkim musztardy). Najczęściej stosowanymi olejami do produkcji majonezów są: rzepakowy, sezamowy, słonecznikowy, bawełniany, sojowy lub kukurydziany. Zawartość oleju wpływa na konsystencję majonezów i określa możliwości ich zastosowania.

Zgodnie z Polską Normą PN-A-869650:1995 majonez jest wyrobem otrzymanym przez emulgowanie oleju roślinnego w fazie wodnej w obecności żółtka jaja kurzego, a jego charakterystyczny smak uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu różnych dodatków smakowych (np. musztardy lub chrzanu).

Występuje kilka rodzajów majonezów:

  • majonez stołowy – majonez, który ma w składzie żółtko jaja, ocet, olej i dodatki przyprawowe, a jego zawartość tłuszczu wynosi 70-80%;
  • majonez sałatkowy – jest tańszy, ponieważ jego głównym składnikiem jest woda, a do zagęszczenia używa się środków chemicznych;
  • sos majonezowy – o najbardziej płynnej konsystencji, zawiera najwięcej wody;
  • majonez dekoracyjny – dużo gęstszy, ułatwiający dekorowanie potraw.

Stale rosnące wymagania konsumentów i zalecenia dietetyków sprawiają, że na rynku dostępna jest szeroka gama majonezów zróżnicowanych pod względem zawartości tłuszczu. Nazwy typu „light”,„slim” czy „fit” w odniesieniu do produktów spożywczych brzmią bardzo zachęcająco i kojarzą się z czymś zdrowym. Jednak w wypadku majonezów wersja odtłuszczona  ma często o wiele więcej konserwantów, stabilizatorów i barwników niż tradycyjna.

Majonez light w 100 gramach zawiera zaledwie ok. 200-300 kcal. Zmniejszenie kaloryczności o ponad połowę osiągane jest dzięki ograniczeniu ilości tłuszczu. Produkt końcowy musi być jednak nadal atrakcyjny pod względem smaku, barwy czy konsystencji. Wymaga to wzbogacenia jego składu o dodatkowe, niekoniecznie pożądane składniki takie jak:

  • substancje zagęszczające: guma guar, guma ksantanowa
  • substancje poprawiające smak: głównie węglowodany takie jak skrobia modyfikowana kukurydziana czy cukier, których wersja light zawiera ich średnio prawie trzy razy więcej;
  • barwniki;
  • konserwanty – najczęściej sól wapniowo-disodowa kwasu etylenodiaminotetraoctowego – EDTA, która spożywana regularnie w dużych ilościach może przyczyniać się do wystąpienia poważnych zaburzeń metabolicznych, a także zwiększyć wchłanianie metali ciężkich.

Warto także pamiętać, że ograniczenie zawartości tłuszczu powoduje zmniejszenie ilości witamin w nim rozpuszczalnych (A, D, E i K).

Kupując majonez, zwłaszcza light, warto dokładnie czytać etykiety. Wysokiej jakości produkt nie będzie zawierał soli wapniowo-disodowej EDTA oraz innych konserwantów, zagęstników czy barwników, a swój lekko żółty kolor będzie zawdzięczał jedynie żółtku jaja.

Źródło: www.akademiadobregosmaku.sggw.pl

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close