Wtorek, 24 Listopada 2020 roku.

Truskawki a glikemia poposiłkowa

W Polsce truskawki najczęściej spożywane są jako owoce sezonowe w maju i czerwcu. Te owoce cenione są ze względów smakowych. Jednakże, truskawki zawierają także wiele składników, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Na przykład są dobrym źródłem witaminy C. Wykazano, że 100 g świeżych truskawek ma około 60 mg tej witaminy. Truskawki zawierają także tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, karotenoidy, witaminę A, witaminę E i witaminę K. Wśród owoców truskawki są jednym z najbogatszych naturalnych źródeł kwasu foliowego (43 μg na 100 g świeżych owoców). W truskawkach można znaleźć także magnez, żelazo i potas. W artykule przyjrzymy się zawartym w truskawkach cukrach prostych, które wpływają na poziom glukozy we krwi po posiłku.

W 2015 roku zespół z Włoch pod kierownictwem Giampieri dokonał przeglądu literatury i podsumował wyniki dotychczasowych badań analizujących korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania truskawek. Cześć z tych badań wykazało pozytywny wpływ spożywania truskawek na glikemię poposiłkową oraz odpowiedź insuliny.

Między innymi zaprezentowano badania zespołu z Japonii. Badacze z Japonii analizowali wpływ dżemu truskawkowego (20 g) o różnej zawartości cukru na odpowiedź glukozy u 30 zdrowych osób (10 mężczyzn i 20 kobiet). Analizowano dżemy z niską, średnią i wysoką zawartością cukru. Mimo różnej zawartości cukru w dżemie truskawkowym poziom glukozy we krwi po spożyciu jednego kromki chleba (60 g) z 20 g dżemu był porównywalny. Badacze odnotowali, że po 30 minutach od spożycia, stężenie glukozy we krwi po spożyciu dżemów truskawkowych o różnej zawartości cukru było porównywalne. Ten wynik dostarczył wstępnych dowodów na to, że u osób zdrowych truskawki mogą wpływać na redukowanie hiperglikemii poposiłkowej. Tym samym pozytywnie wpływać na unormowanie poziomu glukozy we krwi.

Pozytywny wpływ truskawek na unormowanie poziomu glukozy we krwi i poprawę profilu glikemicznego u osób zdrowych wykazano także w wynikach fińskiego zespołu pod kierownictwem Törrönen. Badania kliniczne przeprowadzono wśród 12 zdrowych osób, którzy spożyli puree (150 g) zrobione z borówek, czarnej porzeczki, żurawiny i truskawek z dodatkiem 35 g sacharozy. Druga grupa (grupa kontrolna) otrzymała posiłek z taką samą ilością sacharozy, ale bez dodatku puree. Badacze wysnuli wniosek, że dodatek owoców jagodowych (borówki, porzeczki czy truskawki) do posiłku bogatego w cukry proste (np. sacharozę) poprawia odpowiedź poposiłkową glukozy w porównaniu do grupy kontrolnej. Badania wskazują, że dodatek truskawek do posiłku nie tylko zmniejsza poposiłkową odpowiedzi na insulinę i normuje glikemię u osób zdrowych, ale także poprawia odpowiedź glikemii po spożyciu chleba. Badania przeprowadzone przez ten sam fiński zespół wykazały, że pieczywo pszenne spożywane z dodatkiem truskawek potrzebuje znacznie mniej insuliny niezbędnej do unormowania glukozy we krwi niż w sytuacji spożycia pszennego pieczywa bez tego dodatku. Podobne obserwacje odnotowano w przypadku pieczywa pełnoziarnistego.

Zespół badaczy ze Stanów Zjednoczonych pod kierownictwem Edirisinghe opublikował wyniki badań klinicznych z randomizacją w British Journal of Nutrition, które weryfikowały przeciutleniające właściwości polifenoli zawartych w truskawkach na poposiłkową odpowiedź insuliny. Badanie przeprowadzono z udziałem 24 dorosłych osób z nadmierną masą ciała, którzy spożyli posiłek wysokowęglowodanowy o umiarkowanej zawartości tłuszczu z dodatkiem truskawek (305 g napoju truskawkowego z truskawek uprawianych w Kalifornii) lub bez tych owoców (grupa kontrolna z placebo). Wykazano, że dodatek truskawek do posiłku zmniejszał poposiłkowa odpowiedz insuliny. To badanie dostarczyło wstępnych dowodów sugerujących korzystny wpływ przeciwutleniaczy zawartych w truskawkach na insulinę poposiłkową. W innym badaniu amerykańskiego zespołu pod kierownictwem Basu wykazano, że regularne spożywanie napoju zawierającego 50 g liofilizowanych truskawek (50 g liofilizowanych truskawek – około 3 szklanek świeżych truskawek) przez osiem tygodni miało pozytywny wpływ na regulację cholesterolu, ale nie wpływało na stężenie glukozy na czczo u 27 osób z zespołem metabolicznym.

Powyższe badania sugerują, że regularne włączenie do diety truskawek może mieć korzystne działanie na organizm, polepszyć odpowiedź insuliny i unormowanie poziomu glukozy we krwi, a nawet unormować stężenie cholesterolu we krwi. Zaleca się spożycie różnorodnych warzyw i owoców powyżej 400 g na dobę. Większe ilości w diecie powodują dalsze korzyści dla zdrowia. Warto zatem korzystać z sezonowych warzyw i owoców każdego dnia.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/ dr Mariusz Jaworski

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close