Jajeczny biznes pod kreską

Ten rok nie jest łatwy dla krajowych eksporterów jaj spożywczych w skorupkach. W pierwszej połowie 2017 roku sprzedali najmniej jaj od 4 lat. Poza granicę wysłano tylko 95,6 tys. ton jaj, czyli o prawie jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Nastąpiła zmiana relacji handlowych, która doprowadziła do rewolucji na mapie głównych kierunków eksportowych.

W handlu z państwami trzecimi przyczyną trudności w wywozie z pewnością były restrykcje sanitarno-weterynaryjne zastosowane przez ważne dla nas kraje arabskie i afrykańskie. Nie należy zapominać o aferze fipronilowej i jej wpływie na relacje handlowe. Kraje nią najbardziej dotknięte są czołowymi graczami nie tylko w handlu wewnątrzwspólnotowym, ale i poza Unią Europejską.

Jak wynika z danych Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, na gorszy wynik miała wpływ redukcja zamówień jaj w skorupkach przez partnerów z Włoch (ponad 16 tys. ton, -80 proc. r/r). Mniejsze zamówienia realizowano również do Niemiec, Czech, Litwy, Rumunii i Słowacji. Natomiast zwiększony popyt na ten towar występował ze strony importerów z Węgier i Francji.

Sytuacja na rynku eksportowym uległa zmianie. 85 proc. wysłanych za granicę jaj w skorupkach trafiła do Holandii, Niemiec, Francji, Węgier, Czech, Włoch i Belgii. W pierwszym półroczu 2017 r. nie realizowano większych kontraktów handlowych z krajami trzecimi i sprzedaż na te rynki stanowiła zaledwie 0,3 proc. W analizach należy jednak uwzględnić, że jaja z Polski, poza bezpośrednimi wysyłkami, są także przedmiotem reeksportu przez podmioty z konkurencyjnych krajów Europy Zachodniej.

Dynamika wzrostu eksportu pod koniec 2016 r. i ujemnych wyników w 2017 r. wynika m.in. z problemów producentów związanych z większą liczbą przypadków stad towarowych kur niosek zakażonych salmonellą, a z drugiej strony oddziaływały czynniki strukturalne związane ze zwiększonym popytem wewnętrznym i utrzymujące się wyższe ceny uzyskiwane przez producentów.

Co pocieszające, przy jednoczesnym spadku zapotrzebowania na jaja w skorupkach ze strony unijnych odbiorców, wzrastają wysyłki produktów przetwórstwa jaj. W 2016 r. sprzedaż płynnych i suszonych żółtek i przetworów z całych jaj wzrosła o blisko 30 proc., a teraz może być podobnie.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin