WorldFood Warsaw

targi worldfood warsaw

Wielkimi krokami zbliżają się Targi WorldFood Warsaw. To największa i najważniejsza impreza targowa poświęcona branży spożywczej i gastronomicznej w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia w halach EXPO XXI Warszawa. O tegorocznej edycji imprezy porozmawialiśmy Agnieszką Szpaderską, dyrektor targów WorldFood Warsaw.

Maria Sikorska: To już piąta edycja targów. Targi przez lata ewoluowały, jakie nowe elementy, atrakcje, pojawią się podczas imprezy w tym roku?

Agnieszka Szpaderska: Przykładamy olbrzymią wagę do rozwoju Targów WorldFood zgodnie z oczekiwaniami wystawców i zwiedzających. Na bieżąco analizujemy potrzeby rynku spożywczego, a po każdej edycji targów – opinie i uwagi ich uczestników. Dzięki temu, wspólnie tworzymy targi, których rzeczywiście potrzebuje branża. Największym atutem targów WoldFood jest możliwość bezpośredniego kontaktu producentów, przetwórców i handlowców skoncentrowanych na konsumencie i wspólnie niejako oferujących innowacyjne i tradycyjne zarazem produkty. Ekspozycje targowe, prezentacje i degustacje, rozmowy B2B, liczne prelekcje i pokazy, panele ekspertów i przedsiębiorców tworzą wielka giełdę ofert, otwierającą dostęp nie tylko do produktu, ale i do świadomości korzyści z jego zakupu i sprzedaży. WorldFood to tylko i aż trzy dni w stolicy Polski – ojczyzny świetnej żywności i kraju otwartego na inne kultury. Reagując na potrzeby i trendy na rynku żywności, postanowiliśmy poszerzyć ofertę targów o dział nutraceutyków. Odwiedzającymi targi są m.in. kupcy z sieci handlowych, sklepów specjalistycznych, stacji benzynowych, detaliści, dystrybutorzy, menedżerowie siłowni i klubów fitness, farmaceuci. Taka grupa odbiorców może być zainteresowana wzbogaceniem swojej oferty o wyroby obejmujące pojedyncze składniki odżywcze, dietetyczne dodatki do żywności i odżywki, produkty ziołowe i suplementy diety. Rynek spożywczy jest wymagający, a konsumenci nieustannie poszukują nowości i produktów korzystnie wpływających na zdrowie.

M.S.: Targi to nie tylko wystawcy, to także spotkania handlowe. Czy w tym roku również będzie specjalna strefa rozmów handlowych B2B dla wystawców i odwiedzających branży spożywczej?

A.SZ.: Swój udział w rozmowach handlowych tej edycji zgłosili już kupcy m.in. z Wietnamu, Hiszpanii, Hong Kongu, Turcji, Bułgarii, Pakistanu, Rumunii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Mołdawii. Kolejny raz zagości Bellavita, pawilon włoski. Nie zabraknie też  kupców z sieci polskich i handlujących w Polsce. Wykupienie stoiska w dobrej lokalizacji, na nawet największych krajowych targach, to jeszcze nie sukces. Sukcesem jest zwiększenie świadomości marki, wzmocnienie relacji z dotychczasowymi klientami, poznanie trendów panujących wśród konkurencji czy pozyskanie nowych klientów i partnerów. Traktowanie targów jak wystawy jest mylne i nieskuteczne. Targi powinny być kanałem, który umożliwia bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami, handlowcami i zainteresowanymi naszymi produktami. Wiele miesięcy przed rozpoczęciem targów zajmujemy się wyszukiwaniem potencjalnych kooperantów i inwestorów zainteresowanych współpracą z  wystawcami, a następnie organizujemy ich przyjazd do Warszawy. W trakcie wydarzenia odbywa się seria wcześniej umówionych spotkań. Taka formuła zwiększa efektywność wystąpienia na targach i skraca czas dotarcia do kontrahenta. Co roku zwiększa się ilość kupców z rożnych stron Świata i Europy, a rozmowy przeprowadzane podczas targów kończą się konkretami, zamówieniami i poważnymi kontraktami. To olbrzymia wartość, którą trudno uzyskać online.

M.S.: Czy strefa EcoFood, zgodnie z zapowiedziami, będzie miała w tym roku jeszcze liczniejsze grono przedstawicieli?

A.SZ.: Sektor żywności ekologicznej jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów branży spożywczej, a Polacy wciąż mają niezaspokojony apetyt na żywność ekologiczną. Produkty tego typu są obecne w diecie polskich konsumentów, poprawia się ich dostępność w delikatesach, sieciach handlowych, powstają sieci sklepów oferujących wyłącznie żywność organiczną. Rośnie świadomość konsumentów na temat tego, czym jest żywność ekologiczna, jakie certyfikaty świadczą o ekologicznym sposobie wytworzenia produktu. Jednak polscy konsumenci wciąż wydają niewiele na żywność ekologiczną – ok. 4 euro na osobę, w porównaniu do 90-195 euro w krajach Europy Zachodniej. Branża żywności ekologicznej, mimo że wciąż niewielka, ma stale rosnący poziom. Popyt na ekologiczną żywność rośnie w tempie około 20% rocznie. Wychodząc naprzeciw tym trendom  postanowiliśmy  szczególną uwagę poświęcić strefie EcoFood. Podczas ubiegłorocznej edycji WorldFood Warsaw, aż 48% zwiedzających targi poszukiwało oferty ekologicznej. Strefa EcoFood wyodrębniona na targach to branża ekologiczna w pigułce. Udział w niej umożliwia zapoznanie się z ofertą tego sektora, wymianę doświadczeń, pozyskanie nowych partnerów biznesowych, udział w ciekawych panelach i dyskusjach. W tym roku ponad 100 firm zdecydowało się zaprezentować swoje produkty w tym sektorze. Liczymy, że dzięki wychodzeniu naprzeciw trendom w branży spełnimy oczekiwania naszych krajowych i zagranicznych wystawców oraz zwiedzających.

M.S.: Czy można liczyć na pokazy kulinarne, smaczki z kuchni świata, tak jak miało to miejsce w 2017 roku?

A.SZ.: Po raz kolejny kilkadziesiąt włoskich firm, pod wspólnym logo Bellavita zagości na WorldFood, a Giancarlo Russo, szef kuchni i ambasador kuchni włoskiej w Polsce, będzie Głównym Szefem Kuchni włoskiego pawilonu. W Polsce od ponad 20 lat Giancarlo Russo jest jedną z najbardziej znanych postaci w polsko-włoskim krajobrazie kulinarnym; jest również znanym szefem kuchni w telewizji i rzecznikiem znanych marek. Od kilkunastu lat organizuje konkurs Arte Culinaria Italiana, konkurs kulinarny, w którym najlepsi polscy szefowie kuchni rzucają wyzwanie sztuce włoskiej kuchni. Giancarlo Russo zaprosił również do udziału w pokazach Anuelo Serra – Szefa Kuchni w restauracji San Lorenzo w Warszawie, oraz Kurta Schellera – Krytyka kulinarnego i Założyciela Akademii Kurta Schellera. Również znani już z poprzedniej edycji – Andrea Camastra – Właściciel i Szef Restauracji Senses odznaczonej gwiazdką Michelin, oraz Marzena Gromelska – Główny Szef Kuchni Restauracji Chianti Trattoria – Kręgliccy w Warszawie, dadzą popis sztuce kulinarnej podczas targów WorldFood. W sekrety sztuki światowego dziedzictwa UNESCO w robieniu pizzy po raz kolejny wprowadzi nas Starita Pizza Academy. Targi WorldFood zaszczyci grupa kilkunastu wystawców z Hiszpanii, prezentując swoje tradycyjne produkty i regionalne specjały: hiszpańskie tapas, wina, sery, produkty ekologiczne, oliwę czy wyjątkowy smak papryczek chili. Nie zabraknie również Kevina Aistona, znanego kucharza, który tradycyjnie na stoisku Brytyjsko – Polskiej Izby Handlowej, zaprezentuje smakowite steki jagnięce i inne specjalności kuchni angielskiej. Szczególnie zapraszamy wszystkich przedstawicieli sektora HoReCa do udziału w wydarzeniu. W targach weźmie udział kilkuset wystawców z branży spożywczej z 25 krajów świata m.in. reprezentujący Białoruś, Belgię, Niemcy, Węgry, Indie, Indonezję, Polskę, Rumunię, Rosję, Hiszpanię, Sri Lankę, Turcję, Wielką Brytanię, Wietnam, a wraz z nimi przyjadą wyjątkowe produkty, smaki i zapachy, które mogą być zaproszeniem do kulinarnej przygody dla właścicieli, restauracji, klubów, kawiarni, herbaciarni, pubów czy punktów gastronomicznych. Warto wykorzystać tę okazję, by nawiązać wartościowe kontakty biznesowe i zapoznać się z nowinkami i ofertą dla tego sektora

M.S.: Do ubiegłorocznej edycji Konkursu dla Wystawców o Złoty Medal WorldFood Warsaw, zgłoszono ponad 130 produktów. Wszystkie były oryginalne, ciekawe w smaku, niebanalnie opakowane. Finalnie przyznano dziewięć złotych medali, dwanaście wyróżnień, dwie nagrody w kategorii „debiuty” – krajowy i zagraniczny. Czy teraz wybór jury był jeszcze trudniejszy?

A.SZ.: Ponad 150 produktów spożywczych w czternastu kategoriach walczyło o medale i wyróżnienia targowe. Propozycje producentów i przetwórców zaskoczyły nawet wymagające kubki smakowe profesjonalistów zasiadających w Jury w skład którego weszli: Jarosław Uściński (Przewodniczący Jury, Prezes OSSKiC), Kevin Aiston, Grzegorz Łapanowski, Kurt Scheller, prof. Krzysztof Krygier i moja skromna osoba. Przez wiele godzin, w gościnnych progach restauracji Moonsfera, degustowaliśmy i ocenialiśmy specjały krajowe i zagraniczne. Przyznaliśmy 15 medali, 16 wyróżnień, dwa debiuty. Wszystkim laureatom i wyróżnionym gratulujemy. Wręczenie statuetek i medali targowych odbędzie się 11 kwietnia podczas wieczornej Gali, a produkty nagrodzone będzie można spróbować i ocenić podczas Targów. Te i inne atrakcje czekają na Was podczas wyjątkowego spotkania branży w Warszawie, a liczne patronaty mediów ogólnopolskich i branżowych umożliwiają szeroką promocję, prezentację firm, stoisk i możliwości branży spożywczej oraz relacje z części merytorycznych i wydarzeń towarzyszących. Musicie być razem z nami w dniach 10-12 kwietnia.

M.S.: Dziękuję za rozmowę!

 

 

 

 

 

 

 


Agnieszka Szpaderska – dyrektor targów WorldFood Warsaw
zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin