Poniedziałek, 10 Sierpnia 2020 roku.

Polska
ziemniakiem stoi

Okraszone skwarkami, z domieszką pietruszki czy z sosem. Dawniej żaden Polak nie wyobrażał sobie obiadu bez ziemniaków. Teraz, te ukochane przez mieszkańców kraju warzywa, trafiły pod lupę w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”. Okazało, że mimo zmiany nawyków żywieniowych, ponad 80% Polaków nadal nie zamierza  wykreślić „kartofli” z codziennego menu.

Jak wynika z ankiety,  Polacy doceniają ziemniaki za smak (67%), szerokie zastosowanie w kuchni (51%), domowy charakter, jaki nadają potrawom (43%), oraz pożywność (40%).  Co ciekawe, zdecydowana większość ankietowanych, najczęściej używa nazwy „ziemniaki”, niespełna 12% posługuje się pojęciem „kartofle”, 11% stosuje te określenia zamiennie, a jedynie ok. 2% społeczeństwa nazywa je „pyrami” lub „pyrkami”. Najwięcej sympatyków „ziemniaków” można spotkać w woj. świętokrzyskim – 100%, woj. zachodnio-pomorskim (91%) oraz woj. małopolskim (87%). Termin „kartofle” najczęściej usłyszymy w woj. lubuskim (22%) i lubelskim (21%) oraz na wsi (12%). Odsetek respondentów używających nazwy „kartofle” był także wyższy w grupie mężczyzn
(w porównaniu do kobiet), oraz wzrastał wraz z wiekiem badanych .

Ziemniaki niegdyś doceniane jedynie za lecznice właściwości i element dekoracyjny, już w XIX wieku zyskały miano naszej rodzimej specjalności i stały się symbolem nowoczesności. Aktualnie Polska znajduje
się w czołówce największych europejskich producentów ziemniaków. W naszej kampanii chcemy zachęcić Polaków do odkrywania potencjału kulinarnego tych lokalnych produktów oraz pokazać je w niestandardowej odsłonie. Odwołamy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie. Jednym słowem – pokażemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść –
mówi Marian Sikora, Prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Osoby, które decydują się przejść na dietę, często w pierwszej kolejności eliminują ziemniaki z jadłospisu. Niesłusznie, ponieważ jak podkreślają  dietetycy, są one niskokaloryczne, a także dzięki łatwo przyswajalnej skrobi, dają uczucie sytości na długo. Interesujący jest jednak fakt, że Polacy – na pytanie: „Czy mógłby Pan/Pani całkowicie zrezygnować z ziemniaków?” – w znakomitej większości (81%) odpowiadali „raczej nie”
i „zdecydowanie nie”.
Najczęściej osobami deklarującymi możliwość wyeliminowania ich z jadłospisu byli mieszkańcy dużych miast, osoby w wieku 25-39 lat oraz te z wyższym wykształceniem.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close