Kongres Rynku FMCG

10 kongres rynku FMCG

Już po raz dziesiąty w dniu 23 maja br. w Hotelu Double Tree by Hilton Warsaw odbył się Kongres Rynku FMCG (z ang. Fast Moving Consumer Goods), czyli branży produktów szybko rotujących, a dokładniej dóbr szybko zbywalnych, kupowanych regularnie w celu zaspokojenia naszych potrzeb.

Wśród uczestników debaty na temat trendów konsumenckich w Polsce był Dyrektor Instytutu Żywności
i Żywienia, prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz.

Czy rośnie świadomość konsumentów? Czym kierują się dokonując zakupów? Czy Polacy chętnie kupują polskie produkty? Jak ważne są kwestie zdrowotne przy wyborze produktów spożywczych? To tylko niektóre pytania, które padły podczas debaty na temat patriotyzmu zakupowego Polaków i trendów konsumenckich
w Polsce.

„Patriotyzm zakupowy” to z jednej strony wybór polskich marek, zakupy w polskich sklepach, ale również, tradycyjne receptury i formy wytwarzania oraz regionalność produktów.

„Jestem patriotą zdrowotnym, dlatego Instytut Żywności i Żywienia stara się edukować społeczeństwo, jak świadomie dokonywać wyborów żywieniowych” – mówił prof. Mirosław Jarosz. „Działania Instytutu mają na celu podniesie świadomości konsumentów w celu prewencji i zwalczania przewlekłych chorób niezakaźnych takich jak: otyłość, cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze. Statystyki alarmują – w Polsce są trzy miliony chorych na cukrzycę,  sześćdziesiąt  procent dorosłych oraz co trzecie lub co czwarte dziecko (w zależności od regionu) cierpi na nadwagę i otyłość. Dlatego kiedy poruszany jest temat „patriotyzmu zakupowego” natychmiast myślę o tym, co można w naszym kraju zrobić, by powstrzymać tę falę chorób.” Należy zaznaczyć, że Instytut Żywności i Żywienia poprzez ogólnopolskie kampanie, stara się uczyć zasad prawidłowego czytania etykiet. Odpowiednia interpretacja informacji zawartych na opakowaniach produktów spożywczych może przynieść bardzo dużo korzyści konsumentom i ich rodzinom. Niezmiernie istotne jest porównywanie etykiet różnych produktów w obrębie tej samej grupy, a następnie wybór najbardziej korzystnego pod względem zawartości określonych składników, przede wszystkim soli, cukru i tłuszczu.

Uczestnicy debaty skupili się również na: kwestii podejścia polskich konsumentów do  jakości produktów oraz tego w jakim stopniu kierują się wiedzą o zdrowym żywieniu w trakcie codziennych zakupów.

„Polacy uważają, że mają wystarczającą wiedzę żywieniową, ale z badań naukowych wynika, że stojąc przy półce w sklepie dokonują nieodpowiednich wyborów. Zeszłoroczna kampania Instytutu Żywności
i Żywienia, pod hasłem: „Czytajmy etykiety”, przeprowadzona w pięciu miastach w Polsce sprawiła, że w ciągu trzech miesięcy o 11% wzrósł odsetek konsumentów czytających informacje umieszczone na opakowaniach produktów spożywczych, co przełożyło się na dokonanie przez nich zdrowszych wyborów żywieniowych. Ponad 2/3 ankietowanych wskazało też, że kampania skłoniła ich do zwracania uwagi na zawartość soli, cukru i tłuszczu w wybieranych produktach żywnościowych. To pokazuje ogromną potrzebę szerokiej edukacji społecznej, wspartej cyklicznymi ogólnopolskimi kampaniami edukacyjnymi” – podkreślił prof. Mirosław Jarosz.

Uczestnicy debaty zgodnie podsumowali, że świadomość polskich konsumentów rośnie, coraz chętniej sięgają po produkty z tzw. „zdrowych półek”. Jednak nadal głównym determinantem zakupowych wyborów Polaków są: cena, przywiązanie do marki, bądź treści marketingowe.

Uczestnikami debaty byli:

prof. Mirosław Jarosz, Dyrektor, Instytut Żywności i Żywienia;

Wojciech Kruszewski, Prezes Zarządu, Lewiatan Holding;

Monika Nowakowska, Wiceprezes Zarządu ds. Commercial, drogerie Natura;

Jacek Palec, Prezes Zarządu, Bdsklep;

Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny, Polska Izba Handlu;

Mariusz Pyc, Client Service Director, Open Research;

Maciej Stoiński, Dyrektor Generalny, Wiceprezes Zarządu, Piotr i Paweł;

Andrzej Szumowski, Wiceprezes Zarządu, Wyborowa Pernod Ricard;

Michał Sadecki, Prezes, Polska Grupa Supermarketów.

Organizatorem Kongresu FMCG było Wydawnictwo Gospodarcze.

Źródło: NCEŻ IŻŻ