Budowa marki eksportowej
Promocja polskiej żywności, poprzez utrwalanie jej jako marki, powinna odbywać się przede wszystkim na rynkach odległych, na których trudniej jest zacząć sprzedaż, ale można uzyskiwać tam większą marżę, większe dochody. Takie kierunki eksportu są niezwykle perspektywiczne. O wyzwaniach stojących przed polskimi eksporterami dyskutowano podczas spotkania w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Budowa silnej marki polskiej żywności, to zdaniem sekretarza stanu Jacka Boguckiego, podstawowe zadanie na drodze do zwiększania wartości eksportu polskich produktów rolno-spożywczych. Często trudniejsze nawet od pozyskiwania nowych rynków zbytu.
– Dlatego spotykamy się z eksporterami oraz z przedsiębiorcami, którzy chcieliby być eksporterami, żeby porozmawiać o tym, jakie widzą bariery w dostępie do rynków zbytu. Jakie widzą przeszkody w wejściu na rynki, które są już otwarte pod względem formalnym. Chcemy bezpośrednio od przedsiębiorców usłyszeć o tych problemach i spróbować je rozwiązać.
Jacek Bogucki podkreślił, że spotkanie zorganizowano z inicjatywy zarówno strony rządowej, jak i przedsiębiorców. Miało ono charakter roboczy i z pewnością posłuży wypracowaniu zasad, które pomogą w pokonywaniu barier i rozwiązywaniu problemów, z którymi borykają się eksporterzy polskiej żywności.
– Jako administracja rządowa chcemy otwierać rynki i jednocześnie zwiększać możliwości eksportowe – mówił sekretarz stanu, zwracając się do uczestników spotkania z pytaniem jak administracja może pomóc w eksporcie i go ułatwić.
Gotowość do współpracy zadeklarował także sekretarz stanu, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów Jacek Sasin.
– Chcemy wysłuchać, jakie macie państwo oczekiwania, co możemy zrobić w najbliższym czasie, jak i w dłuższej perspektywie, żeby pomóc w prowadzeniu działalności. Jesteśmy otwarci na wszystkie sugestie, zapraszam do takiej dyskusji. Chcemy rozmawiać i chcemy słuchać. Deklaruję, że zgłaszane przez państwa postulaty znajdą swój praktyczny wymiar w działaniach rządu – mówił Jacek Sasin.
Wśród uczestników spotkania, znaleźli się także przedstawiciele innych instytucji działających na rzecz ułatwiania i zwiększania dostępu polskich eksporterów do rynków zewnętrznych. Główny Lekarz Weterynarii Paweł Niemczuk podkreślił rolę Inspekcji Weterynaryjnej w uzyskiwaniu pozwoleń na eksport produktów mięsnych na kolejne światowe rynki. Na dywersyfikacje rynków zbytu wskazał także Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zaznaczając, że trwają intensywne prace nad otwarciem kolejnych granic dla polskich owoców.
Szczegóły związane z działaniami promocyjnymi, zaprezentowali zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. Michał Wiśniewski zachęcał przedsiębiorców do udziału w licznych kampaniach oraz prezentowania się na targach, które są na liście inicjatyw informacyjno-promocyjnych podejmowanych przez KOWR.
Dane: MRiRW
zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim – regulamin