Piątek, 24 Stycznia 2020 roku.

Trendy sprzedaży
w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 9,0% niższe niż w październiku, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o niemal 12%. Wzrosty zaraportowano natomiast w ujęciu rok do roku – w porównaniu z listopadem 2016 r. obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się o 8%, a liczba wydanych paragonów była wyższa o 2%.

W porównaniu z październikiem br. większość kategorii odnotowała w ostatnim miesiącu spadek sprzedaży zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży, ale duży wpływ na to miały dwa listopadowe święta, w które handel jest mocno ograniczony. Nieco częściej niż w październiku klienci sklepów małoformatowych sięgali po typowo jesienne kategorie, takie jak herbaty czy wina grzane. Jesienią zwykle zmienia się asortyment w sklepowych zamrażarkach – kurczy się oferta lodów, a ich miejsce zajmują inne mrożonki, co znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. W listopadzie 2017 r. liczba paragonów z gotowymi daniami mrożonymi była o 9% wyższa niż październiku, a liczba zaraportowanych transakcji zakupu mrożonych warzyw i owoców zwiększyła się o 4%.

Wyraźny wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z listopadem 2016 r. wynika w dużej mierze ze wzrostu cen żywności. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali nie tylko na masło i jajka, ale też m.in. na mleko czy śmietanę – ta ostatnia kategoria odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 12%, mimo iż liczba paragonów, na których się pojawiała, pozostała na niemal takim samym poziomie jak w listopadzie 2016 r.

W ostatnim miesiącu wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży alkoholu, który odpowiada za jedną czwartą obrotów sklepów małoformatowych. Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się m.in. wódki czyste (wzrost liczby transakcji o 12% w ujęciu rdr) i smakowe (wzrost o 17%), a także piwo. Lepiej niż przed rokiem radziła sobie również inna ważna dla tego formatu kategoria – papierosy, którym nie zaszkodziły ani rosnące ceny, ani wprowadzenie nowych opakowań obrazujących skutki nałogu. Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3% więcej opakowań papierosów niż przed rokiem.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2017 r. wyniosła 14 zł, czyli o prawie 6% więcej niż w listopadzie 2016 roku i o niemal 3% więcej niż w październiku br.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: PIH

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close