Piątek, 17 Sierpnia 2018 roku.

Trendy sprzedaży
w sklepach małoformatowych
w styczniu 2018 r.

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2018 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrosła o 3,7%, mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o niecały 1%. W porównaniu do grudnia 2017 r., kiedy sprzedaż była wyższa niż w innych miesiącach ze względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły się o 12%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2% podała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Sprzedaży w sklepach małoformatowych w styczniu 2018 r. – rdr +3,7%, mdm -12%
Styczeń to w sklepach małoformatowych jeden z gorszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci zwiększają swoje wydatki w tym formacie sklepów w związku z przygotowaniami do świąt i sylwestrowej zabawy, w styczniu notuje się spadek sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, słodycze czy alkohole. Tak też było w tym roku – w styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki czyste o 20% mniej niż w grudniu, wydatki na wino stołowe i czekolady spadły w tym czasie o około 30%, a wartość sprzedaży różnego rodzaju dodatków do ciast obniżyła się o ponad 70%.

W wyniku wzrostu cen żywności większość wartość sprzedaży wielu kategorii w styczniu 2018 r. była wyższa niż rok wcześniej. Jednak w przypadku niektórych grup produktów, jak np. alkohole i napoje, wzrost wartości sprzedaży wynikał nie tylko z podwyżek cen, ale też z rosnącej liczby transakcji. Jak pokazują dane CMR, liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o około 5%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 4%. Duże wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży odnotowano dla wódek, szczególnie smakowych (w styczniu 2018 r. wartość ich sprzedaży była o 8% wyższa niż przed rokiem, a liczba paragonów zwiększyła się o 14%), lepiej niż przed rokiem radziło sobie także piwo.

Dość wysokie jak na styczeń temperatury przyczyniły się do lepszej niż przed rokiem sprzedaży napojów – w ujęciu rdr liczba paragonów, na których pojawiały się wody wzrosła o niemal 9%, a liczba transakcji zakupu napojów gazowanych zwiększyła się o niemal 10%. Dużo częściej niż w styczniu 2017 r. do koszyków trafiały także napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji oraz wartości sprzedaży o ponad 20%) oraz izotoniczne.

W pierwszym miesiącu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych więcej wydawali i częściej niż przed rokiem sięgali m.in. po różnego rodzaju dania gotowe oraz słone przekąski. Przy czym warto zaznaczyć, że coraz więcej osób szuka w pobliskich sklepach zdrowszych zamienników w tradycyjnych chipsów czy słodkości, o czym mogą świadczyć wyraźne wzrosty sprzedaży takich kategorii jak chipsy i batony owocowe czy bakalie.

W styczniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 r. wyniosła 14,07 zł, o 3% więcej niż w styczniu 2017 r., a jednocześnie o około 100% mniej niż w grudniu 2017 r.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu

 

Artykuły powiązane

  • Trendy sprzedaży<br> w sklepach małoformatowychTrendy sprzedaży
    w sklepach małoformatowych
    Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 9,0% niższe niż w październiku, a […]
  • Trendy sprzedaży<br> w sklepach małoformatowychTrendy sprzedaży
    w sklepach małoformatowych
    Całkowite obroty sklepów małoformatowych wzrosły o 2,4% w stosunku do kwietnia 2017 r., jednak już w porównaniu z marcem […]
  • Wydatki konsumenckieWydatki konsumenckie Nie ma przesłanek do osłabienia popytu konsumenckiego – wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego dotyczącego sytuacji […]
  • PIH o projekcie ograniczenia<br> handlu alkoholemPIH o projekcie ograniczenia
    handlu alkoholem
    Polska Izba Handlu złożyła do Sejmu propozycje do projektu nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Zwraca uwagę, że przez zmianę […]
  • Małe sklepy,<br> duży problemMałe sklepy,
    duży problem
    Inspekcja handlowa przeprowadziła kontrolę w sklepach z tradycyjną obsługą. Okazało się, że wykryła nieprawidłowości w ponad 78 proc. z […]
  • Ograniczenie<br> sprzedaży alkoholuOgraniczenie
    sprzedaży alkoholu
    W Sejmie pojawił się projekt ustawy ograniczający sprzedaż alkoholu w sklepach. Daje on szersze możliwości regulowania tego przez gminy […]
  • Małe sklepy walczą <br> o przetrwanieMałe sklepy walczą
    o przetrwanie
    Małe sklepy w Polsce znikają z ulic. Większość Polaków robi zakupy w supermarketach. Wiele targów i warzywniaków […]
  • Dzień PuszystychDzień Puszystych Otyłość znacznie zwiększa ryzyko demencji, zawału serca, cukrzycy i innych groźnych chorób – to fakty co roku przekazywane […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close