, 21 Lipca 2019 roku.

Czy reklama żywności
może być edukacyjna?

Reklama może być wykorzystywana pozytywnie w nowoczesnej edukacji żywieniowej (przetwory mleczne, soki, woda, orzechy, produkty o obniżonej wartości kalorycznej, ryby, warzywa i owoce). W Polsce przeprowadzono pozytywnie odbierane edukacyjne kampanie reklamowe np. „Pij mleko będziesz wielki” czy „Ryba jest dobra na wszystko”.

Reklama produktów żywnościowych, ale tylko tych zalecanych, może wpływać pozytywnie na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży. Wpływ reklamy żywności wydaje się nawet silniejszy niż wpływ rodziców.

Jabłka czy frytki?
W badaniu opublikowanym w Journal of Pediatrics dzieci w wieku od 3 do 8 lat podzielono na dwie grupy. W pierwszej dzieci oglądały kreskówki przerywane reklamami frytek, a w drugiej – krojonych jabłek. Następnie dzieci mogły wybrać kupon na frytki bądź jabłka. Połowę z nich rodzice zachęcali do wyboru zdrowszej opcji, a połowa wybierała bez wpływu rodziców. 71% dzieci, które oglądały reklamę frytek, a rodzice zachowywali się neutralnie, wybrało kupon na frytki. W grupie namawianej przez rodziców do zdrowszej opcji, frytki wybrało 55% dzieci. Wpływ rodziców po obejrzeniu reklamy miał jednak według badaczy mniejsze znaczenie, niż się spodziewali.

W grupie dzieci, które oglądały reklamę krojonych jabłek, tylko 46% wybrało kupon na frytki (czyli znacznie mniej niż w grupie poddanej reklamie frytek), a wśród tych, którym rodzice dodatkowo sugerowali wybór zdrowszej opcji, jedynie 33% wybrało frytki. Jak widać, dzieci są podatne na reklamę, a rodzice nie zawsze mają wpływ na ich wybory.

Badania wykazały, że wykorzystanie autorytetu ulubionej postaci z bajek czy kreskówek może pomóc w zachęcaniu dzieci do jedzenia niektórych produktów lub próbowania nowych smaków i można je wykorzystać w edukacyjnym przekazie pozytywnym. Świadomość, że podziwiane osoby jedzą zdrowo, sprawia, że dziecko chce też tak zrobić. Wiedza o korzystnej dla zdrowia żywności przekazywana w tradycyjny sposób, np. poprzez komunikaty „sałatka jest dobra dla twojego zdrowia”, nie wpływała na późniejsze wybory dzieci.

Źródło: NCEŻ IŻŻ

 

Artykuły powiązane

  • (Nie)słodki odwyk(Nie)słodki odwyk Któż nie lubi słodyczy? Wszystkich nas w mniejszym lub większym stopniu pociąga słodki smak. Nic dziwnego, przecież już […]
  • Jak uczyć dzieci zdrowych nawyków?Jak uczyć dzieci zdrowych nawyków? Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąca – głosi ludowa mądrość. Jeśli więc dzieci nauczymy zasad prawidłowego […]
  • Warzywa i owoce<br> w żywieniu dzieci<br> i młodzieżyWarzywa i owoce
    w żywieniu dzieci
    i młodzieży
    Warzywa i owoce powinny być stałym składnikiem codziennej diety dziecka. Produkty te stanowią główne źródło witamin, […]
  • Zdrowo odżywiające<br> się dziecko jest szczęśliwszeZdrowo odżywiające
    się dziecko jest szczęśliwsze
    Dzieci, które zdrowo się odżywiają, mają mniej problemów emocjonalnych oraz lepiej odnajdują się w towarzystwie […]
  • Produkty mleczne,<br> owoce i warzywa<br> w szkoleProdukty mleczne,
    owoce i warzywa
    w szkole
    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, projekt rozporządzenia Rady […]
  • Gra na zdrowie!Gra na zdrowie! Marchewka zamiast chipsa, szklanka wody zamiast słodkiego napoju. Jak zachęcić dzieci do odżywiania się zgodnie z zasadami zdrowego […]
  • Zasady <br> zdrowego żywieniaZasady
    zdrowego żywienia
    Prawidłowe żywienie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój człowieka i utrzymanie przez niego […]
  • Rozszerzanie diety niemowlątRozszerzanie diety niemowląt Schematy żywienia zdrowych niemowląt powstały z myślą o rodzicach i opiekunach małych dzieci, aby ułatwić im prawidłowe […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close