Promocja polskiej żywności w Chinach

zdj333 (3)

– Polska jest w stanie zaproponować chińskim partnerom produkty nowoczesne, dostosowane do chińskiego rynku, wyprodukowane zgodnie z najwyższymi standardami jakości – powiedział minister Jan Krzysztof Ardanowski otwierając 7 listopada br. stoisko sektorowe polskiej branży rolno-spożywczej na Międzynarodowej Wystawie Importowej w Szanghaju.

Stoisko zostało zorganizowane przez  Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

– Wielowiekowe tradycje, stare receptury i najnowsze technologie, w połączeniu technologiami produkcji naszych zakładów przetwórczych, które są jednymi z najnowszych w Europie, dają gwarancję wysokiej jakości i dobrego smaku – zapewnił szef polskiego resortu rolnictwa.

Minister podkreślił, że Chiny pozostają jednym z priorytetowych krajów w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego, z uwagi na stałe zainteresowanie przedsiębiorców ekspansją na tym rynku. Dowodem na to jest tradycyjnie liczna obecność polskich wystawców podczas wydarzeń wystawienniczo targowych w tym kraju, także podczas trwającej Chińskiej Międzynarodowej Wystawy Importowej. Atrakcyjność Chin jako partnera we współpracy handlowej bierze się przede wszystkim z wielkości rynku i szybko bogacącej się klasy średniej, poszukującej nowych, wyrafinowanych produktów.

– Liczymy na to, że dzięki rozwojowi rynku konsumenckiego w Chinach będzie wzrastał popyt na europejskie produkty wysokiej jakości – dodał minister Ardanowski.

Polski minister wyraził tez nadzieję, że obecność na Chińskiej Międzynarodowej Wystawie Importowej, okrzykniętej najważniejszym tegorocznym wydarzeniem wystawienniczym w Chinach, ułatwi polskim przedsiębiorcom nawiązanie trwałych i korzystnych relacji biznesowych z partnerami chińskimi. Resort rolnictwa programowo wspiera polskich producentów w działaniach promocyjnych i dzięki wspólnym wysiłkom możemy cieszyć się z faktu, że polska żywność zdobywa uznanie coraz większej liczby odbiorców na całym świecie, a polskie firmy sektora rolno-spożywczego coraz chętniej wchodzą na zagraniczne rynki.

– Gorąco zapraszam do odwiedzania naszego stoiska, w celu lepszego poznania polskich wyrobów drobiowych, mlecznych, przetworów owocowo-warzywnych, a także szerokiej gamy napojów oraz produktów zbożowych – zachęcał minister.

Szansą na wzmocnienie naszych kontaktów handlowych jest również podpisywane dziś w obecności ministra Ardanowskiego porozumienie o współpracy pomiędzy Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa i Ogólnochińskim Stowarzyszeniem Rolnych Rynków Hurtowych.

– Dzięki tej współpracy polscy producenci będą mogli zaoferować chińskim konsumentom wiele ciekawych produktów wysokiej jakości. Obecnie naszymi głównymi hitami eksportowymi na rynek chiński są produkty drobiowe, mleczarskie i słodycze – powiedział polski minister.

Jednak zachodzące procesy – z jednej strony intensywna współpraca naszych władz w tworzeniu korzystnych warunków dla wymiany handlowej, a z drugiej – rosnące zainteresowanie chińskich konsumentów nowymi produktami wysokiej jakości pozwalają sądzić, że popyt na polskie produkty będzie wzrastał, zarówno w ujęciu ilościowym, jak również w ujęciu dywersyfikacji produktowej.

–  Liczymy na przychylność chińskiego środowiska biznesowego dla prowadzonych wspólnie z chińską administracją prac ukierunkowanych na umożliwienie eksportu kolejnych produktów – podkreślił minister Ardanowski i dodał, że sektor rolno-spożywczy stał się jednym z liderów polskiego handlu.

– Dzięki surowcom doskonałej jakości oraz jednemu z najnowocześniejszych przemysłów spożywczych w Europie polska żywność stała się pożądanym produktem na wielu rynkach zagranicznych – zaznaczył szef polskiego resortu rolnictwa.

Produkty rolno-spożywcze stanowią 13% udziału w ogólnej wartości naszego eksportu.

– Jesteśmy partnerem perspektywicznym, a współpraca z polskimi producentami jest szansą na rozwój i korzystną współpracę zarówno dla importerów, jak i  eksporterów produktów rolno-spożywczych – zwrócił uwagę minister Jan Krzysztof Ardanowski. Podkreślił też, że ten sektor gospodarki oparty jest w naszym kraju na rodzinnych gospodarstwach rolnych i posiada zrównoważony charakter. Rozwija się dynamicznie, ale jednocześnie dba o środowisko naturalne.

– W relacjach z partnerem chińskim oczekujemy przede wszystkim intensyfikacji dynamiki eksportu artykułów rolno-spożywczych do Chin oraz ułatwień w dostępie polskich produktów do chińskiego rynku.- powiedział minister Ardanowski  podczas przeprowadzonych dzis rozmów z ministrem Generalnej Administracji Celnej Ni Yuefengiem.

Podczas spotkania omówiono stan i perspektywy zakończenia procedur dostępu do chińskiego rynku polskich produktów, w tym m.in. drobiarskich i mleczarskich na cele paszowe. Dużo uwagi poświęcono także kwestii regionalizacji eksportu świń i mięsa wieprzowego ze stref wolnych od ASF oraz możliwościom współpracy eksperckiej w tej kwestii.

Chiny pozostają kluczowym partnerem gospodarczym Polski w Azji, a także krajem priorytetowym w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego.

Wartość eksportu do Chin w 2017 r. wyniosła 101 mln EUR. Głównymi pozycjami eksportowymi były: serwatka (udział w strukturze eksportu 25,7%), mleko i śmietana, niezagęszczone (udział 11%), ekstrakt słodowy; przetwory spożywcze z mąki (głównie przetwory dla niemowląt) z udziałem 9%.

W okresie I-VIII.2018 Polska wyeksportowała do ChRL towary rolno-spożywcze o wartości 76 mln EUR, co oznacza wzrost o 16% w stosunku do analogicznego okresu roku 2017. Największym zainteresowaniem chińskich partnerów cieszyły się: serwatka oraz mleko
i śmietana niezagęszczone.   

China International Import Expo w Szanghaju to największe targi, zorganizowane przez chiński rząd, dla firm zainteresowanych sprzedażą produktów i usług w Państwie Środka.

Żródło: gov.pl/rolnictwo