Środa, 14 Listopada 2018 roku.

Niski poziom magnezu sprawia, że witamina D jest nieskuteczna

Witamina D nie może być metabolizowana bez wystarczającego poziomu magnezu, co oznacza, że faktycznie jest nieprzyswajalna dla aż 50 proc. Amerykanów – czytamy na łamach "Journal of American Osteopathic Association".

Ponadto suplementy witaminy D mogą zwiększać stężenie wapnia i fosforanów w organizmie, nawet jeśli nie są w stanie wyrównać niedoboru samej witaminy D. Zbyt duże stężenia tych pierwiastków mogą z kolei prowadzić do zwapnienia naczyń.

Autorami badania są naukowcy z Lake Erie College of Osteopathic Medicine w Erie (USA). Jak mówią, należy podkreślać konieczność suplementacji witaminy D na każdym etapie życia, jednak z zastrzeżeniem, aby pilnować także prawidłowego poziomu magnezu w organizmie.

"Ludzie przyjmują suplementy witaminy D, jednak nie zdają sobie sprawy z tego, jak się ona metabolizuje. Tymczasem bez magnezu witamina D nie jest dla nas ani użyteczna, ani bezpieczna" – mówi współautor badania dr Mohammed S. Razzaque.

Jak wyjaśnia, suplementy witaminy D mogą zwiększać stężenie wapnia i fosforanów w organizmie, nawet jeśli nie wyrównują niedoborów samej witaminy, przeciwko którym są stosowane. Problem polega na tym, że związki te mogą prowadzić do zwapnienia naczyń krwionośnych, o ile stężenie magnezu w organizmie nie jest wystarczająco wysokie, aby zapobiec takim powikłaniom.

Naukowiec twierdzi, że pacjenci z optymalnym poziomem magnezu wymagają mniejszej suplementacji witaminą D, aby uzyskać jej wystarczający poziom w organizmie. Magnez zmniejsza również ryzyko osteoporozy, które jest skorelowane z niskim poziomem witaminy D.

"Podczas gdy zalecana dzienna dawka magnezu wynosi 420 mg dla mężczyzn i 320 mg dla kobiet, standardowa dieta mieszkańca Stanów Zjednoczonych zawiera tylko około 50 proc. tej ilości. Szacuje się, że w diecie połowy całej populacji jest za mało magnezu" – mówi Razzaque.

Jego zdaniem spożycie magnezu z pokarmów wyraźnie się zmniejszyło w ciągu ostatnich kilku dekad. Powodem tego jest uprzemysłowione rolnictwo i zmiany nawyków żywieniowych. Poziom magnezu jest najniższy w populacjach spożywających dużą ilość żywności przetworzonej bogatej w tłuszcze, cukier i fosforany, a także oczyszczone ziarna zbóż.

"Tymczasem spożywanie optymalnej ilości magnezu pomaga zmniejszyć ryzyko niedoborów witaminy D i zmniejszyć zależność od jej suplementów" – podkreśla Razzaque.

Magnez jest czwartym pod względem ilości minerałem w ludzkim ciele, zaraz po wapniu, potasie i sodzie. Pokarmami szczególnie bogatymi w magnez są migdały, banany, fasola, brokuły, brązowy ryż, orzechy nerkowca, żółtko jaja, olej rybi, siemię lniane, zielone warzywa, mleko, grzyby, pozostałe orzechy, płatki owsiane, pestki dyni, nasiona sezamu, soi i słonecznika, kukurydza, tofu i produkty pełnoziarniste.

Źródło: PAP

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close