Piątek, 17 Sierpnia 2018 roku.

Soki NFC stają się modne

Wśród młodych konsumentów coraz popularniejsze stają się tzw. soki NFC (not from concentrate). To konsekwencja rosnącej mody na zdrowy tryb życia i odżywiania się. Produkty tego typu są poszukiwane na półkach sklepowych, a ich dodatkowym walorem jest to, że są ekologiczne, zdrowe i zgodne z trendem slow food.

Wytwarzaniem soków tłoczonych zajęły się grupy sadowników. Ich wytwórcy są też przekonani, że masowy producent soków jest w stanie wyróżnić się markowym produktem. Marketowe soki NFC od dużych producentów mają wyczerpujące etykiety, różnego rodzaju oznakowania ekologiczne itp. W wyniku rosyjskiego embarga oraz z powodu nadprodukcji jabłek coraz więcej firm zajęło się produkcją soków i dlatego coraz częściej można znaleźć małych producentów, głównie są to sami sadownicy, którzy uruchamiają tłocznie soków z własnych upraw. Zazwyczaj producenci wykorzystują do takich soków opakowania bag-in-box (worki z zaworem). W małej tłoczni soki są produkowane głównie w sezonie, poza sezonem na tyle, na ile pozwalają zasoby jabłek.

Soki NFC zaliczane są do grupy produktów premium skierowanych do najbardziej wymagających konsumentów, którzy zwracają uwagę na właściwości odżywcze produktów i ich walory sensoryczne. O tym, że świeże soki znajdują swoje miejsce na rynku, świadczy również fakt, że konsumenci są gotowi zaakceptować ich dość wysoką cenę. Wyższa kwota, którą konsumenci są skłonni wydać na soki NFC, to także dodatkowe źródło marży dla producentów i sprzedawców.

W 2015 r. wartość sprzedaży detalicznej soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce sięgnęła niemal 6 mld zł. Jest to druga największa, po napojach gazowanych, kategoria napojów bezalkoholowych w Polsce (pod względem wartości). Szacuje się, że w ciągu najbliższych czterech lat tempo wzrostu tego rynku w Polsce osiągnie średni poziom 1,4 proc. rocznie, a wartość sprzedaży w 2020 r. wyniesie prawie 6,4 mld zł. W tej grupie dynamika spożycia soków świeżych w latach 2011-2015 wyniosła aż 225%, sięgając poziomu 108 mln litrów. W Europie około 32% konsumpcji soków to soki NFC, ale np. we Francji udział soków NFC w rynku to 63% (dla porównania w Polsce w roku 2015 było to 21,4%).

Producenci świeżych soków skorzystali z możliwości aplikowania w Agencji Rynku Rolnego o wsparcie w ramach PROW 2014-2020. Ponadto od 2015 r. ARR prowadzi kampanię promocyjno-informacyjną pt. „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”, realizowaną na rynkach Polski, Rumunii, Republiki Czeskiej, Słowacji i Litwy. Budżet trzyletniego programu wynosi 5 mln euro, a promowane produkty to soki oraz musy owocowe i warzywne. To już kolejna kampania owocowo-warzywna współfinansowana ze środków UE.

Źródło: ARR

Artykuły powiązane

  • SGGW wyhodowała<br> nową odmianę jabłoniSGGW wyhodowała
    nową odmianę jabłoni
    Polska jest trzecim światowym producentem jabłek. W typowym roku z rodzimych sadów pozyskujemy około 4 mln ton tych […]
  • Komunikat ARRKomunikat ARR Zgodnie z § 6a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 września 2016 r. w sprawie realizacji przez Agencję Rynku […]
  • Soki, nektary, napoje <br> w świetle aktualnych wymagańSoki, nektary, napoje
    w świetle aktualnych wymagań
    Na półce sklepowej stoją obok siebie soki, nektary, napoje – często w łudząco podobnych opakowaniach. Czym się […]
  • Smak naturySmak natury Krótkonóżka królewska, grochówka czy kosztela. Stare odmiany drzew biją w Polsce rekordy popularności. […]
  • Rolnicy otrzymali wsparcie z ARRRolnicy otrzymali wsparcie z ARR Realizacja „pakietu Hogana” i „embarga” to ostatnie zadania kryzysowe Agencji Rynku Rolnego. Na ich […]
  • Czy reklama żywności <br> może być edukacyjna?Czy reklama żywności
    może być edukacyjna?
    Reklama może być wykorzystywana pozytywnie w nowoczesnej edukacji żywieniowej (przetwory mleczne, soki, woda, orzechy, produkty o […]
  • Ankieterzy<br> u sadownikówAnkieterzy
    u sadowników
    Do końca listopada, na terenie całej Polski, jest przeprowadzane obowiązkowe badanie statystyczne z zakresu rolnictwa. Osoby, […]
  • Słodko nie będzieSłodko nie będzie W ubiegłym roku zbiory jabłek były rekordowe. Produkcja z sadów wyniosła ponad 3 mln ton, czyli na poziomie o niemal 15% wyższym […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close