, 25 Sierpnia 2019 roku.

Nowy Fundusz Promocji Roślin Oleistych

1 sierpnia 2019 r. rozpoczął funkcjonowanie Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Jest to nowy, dziesiąty fundusz powstały w ramach ustawy z dnia 22 maja 2009 r., o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2160 z późn. zm). Ustawa zakłada funkcjonowanie tego funduszu promocji na zasadach, które obowiązują od 2009 r. dla dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

 

Celem tworzonego funduszu jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji:

  • roślin oleistych, tj.: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi oraz przetworów pochodzących z ich przetworzenia;
  • lub produktów pszczelich, tj.: miodu, pyłku kwiatowego, propolisu oraz mleczka pszczelego.

Wsparcie działań, dotyczących:

  • roślin oleistych, przetworów pochodzących z ich przetworzenia oraz pasz w rozumieniu przepisów o paszach;
  • oraz produktów pszczelich,

nie może przekroczyć odpowiednio 85% i 15%, maksymalnej kwoty środków finansowych Funduszu Promocji Roślin Oleistych w danym roku.

Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wspierał m. in. działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach roślin oleistych, przetworów nasion oleistych a także produktów pszczelich, działania mające na celu promocję spożycia tych produktów, udział w wystawach i targach związanych z ich produkcją lub przetwórstwem, badania rynkowe dotyczące spożycia oraz badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, do naliczania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych oraz Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa, odpowiednio:

  • roślin oleistych (rzepak, rzepik, soja, len i konopie)
  • lub zbóż (pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza, owies oraz gryka),

bez względu na ich przeznaczenie (cele konsumpcyjne czy cele paszowe).

Dlatego też, w celu wspierania marketingu rolnego, w ramach obydwu funduszy w ustawie przyjęto także możliwość wspierania działań mających na celu informowanie o cechach i zaletach pasz w rozumieniu przepisów o paszach, pochodzących z przetworzenia roślin ujętych w powyższych funduszach.

Źródło: MRiRW

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close