Środa, 23 Października 2019 roku.

Komisja Zarządzająca Funduszem Promocji Roślin Oleistych – powołana

Fundusz Promocji Roślin Oleistych, który właśnie rozpoczął działalność, jest jednym z ważniejszych spośród wszystkich dziesięciu już działających – powiedział 4 października br. podczas konferencji prasowej minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Powołania 9. członkom Komisji Zarządzającej Funduszem wręczył minister Ardanowski.

W skład Komisji wchodzą przedstawiciele producentów z branży roślin oleistych, przedstawicieli przetwórców z branży roślin oleistych, przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz przedstawiciel producentów produktów pszczelich.

Celem utworzonego funduszu jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych, tj.: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi oraz przetworów pochodzących z ich przetworzenia, lub produktów pszczelich tj.: miodu, pyłku kwiatowego, propolisu oraz mleczka pszczelego.

– To działania bardzo potrzebne, bo pokazują, że rolnicy i producenci również partycypują w kosztach promocji produktów, do których chcemy przekonać zarówno polskich producentów, jak i tych z zagranicy – zaznaczył minister Ardanowski.

Minister podkreślił, że w naszym kraju produkujemy wyśmienity olej. Możemy z niego korzystać, a nie odpadów oleju palmowego czy innych z trudem nadających się do spożycia źródeł tłuszczu – podkreślił szef resortu.

Z Funduszu Promocji Roślin Oleistych skorzystają również pszczelarze, którzy dostaną 15 proc. środków gromadzonych przez fundusz na wsparcie pszczelarstwa.

– Bardzo mnie cieszy, ze wreszcie jedni rolnicy myślą o drugich i zdają sobie sprawę, że rolnictwo to sieć naczyń połączonych – powiedział minister Ardanowski i dodał, że wsparcie pszczelarstwa jest koniecznie, gdyż plony takich na przykład roślin jak rzepak zależą w dużej mierze od owadów zapylających.

Minister podkreślił, że resort nie będzie ingerował w pracę Funduszu Promocji Roślin Oleistych.

Do zadań powołanej Komisji należeć będzie reprezentowanie interesów branż, ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi funduszu, opracowanie strategii promocji, a także ustalenie planu finansowego funduszu na dany rok.

Środki, którymi będzie dysponował Fundusz Promocji Roślin Oleistych będą pochodziły z wpłat, do których zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych (rzepak, rzepik, soja, len i konopie), bez względu na ich przeznaczenie. Wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2% wartości netto od roślin oleistych (będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, środki finansowe funduszy promocji nie są środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Źródło/Fot.: MRiRW

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close