Sobota, 21 Lipca 2018 roku.

Moda na diety zupowe

Zupy są wspaniałym elementem naszej kuchni. Niestety diety odchudzające oparte na spożyciu jedynie zup nie są takie fantastyczne, bezpieczne i skutecznie.

Jeśli chcemy pozbyć się nadmiernej masy ciała na zawsze, bez efektu jojo, zapomnijmy o jakichkolwiek restrykcyjnych, krótkotrwałych dietach. Skuteczny ubytek tkanki tłuszczowej możliwy jest jedynie przy wprowadzeniu stałych zmian w sposobie żywienia, które bez szkody dla zdrowia, będą towarzyszyć nam przez całe życie. Menu oparte na samych zupach, nie wpisuje się w zasady racjonalnego żywienia.

Odchudzanie „na zupie” – dlaczego nie warto?

  • Dieta oparta na spożyciu zup jest z reguły bardzo niskokaloryczna, a jej stosowanie może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu. Po zakończeniu diety i powrocie do starych nawyków żywieniowych, prędzej czy później możemy spodziewać się powrotu utraconych kilogramów.

  • Stosowanie diety „zupowej” zwiększa ryzyko powstawania niedoborów składników odżywczych, np. białka i tłuszczów. Źródłem białka w diecie są: mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Jeśli zupy nie zawierają tych składników, może dojść do powstawania niedoborów.

  • Dieta odchudzająca oparta na spożywaniu jedynie produktów płynnych może doprowadzić do zaburzenia perystaltyki jelit, co po zakończeniu jej stosowania może być przyczyną powstawania zaparć.

  • Dieta „na zupach” może być nudna i monotonna, co zwiększa chęć spożycia „normalnego” posiłku i może sprzyjać jej nagłemu porzuceniu, a nawet kompulsywnemu objadaniu.

  • Skuteczną drogą do redukcji nadmiernej masy ciała jest połączenie odpowiedniej diety z aktywnością fizyczną. Stosując niskokaloryczną dietę opartą na spożyciu zup, energii na ćwiczenia może nam po prostu zabraknąć.

Zupa „na tak” – w zbilansowanej diecie
Pomimo tego, że spożycie samych zup może niekorzystnie odbić się na naszym zdrowiu, są one rewelacyjnym daniem, które możemy zjeść o każdej porze dnia i roku. Kto nie pamięta smaku zupy mlecznej na śniadanie, rozgrzewającego rosołu podczas rodzinnego obiadu i orzeźwiającego chłodnika w upalne popołudnie?


Dzięki temu, że zupy są z reguły stosunkowo niskokaloryczne, doskonale wpisują się w jadłospis, którego celem jest redukcja nadmiernej masy ciała lub utrzymanie szczupłej sylwetki.

  • Zupy są daniem, dzięki któremu w łatwy sposób możemy przemycić w diecie sporo warzyw. Podane w formie zup kremów warzywa, mogą łatwo ukryć się przed dziećmi, a także stanowić uzupełnienie ich spożycia w stosunkowo łatwostrawnej formie w przypadku osób starszych.

  • Zupa na zimno, czyli chłodnik może być źródłem produktów mlecznych w naszej diecie. Te szczególnie wartościowe fermentowane produkty mleczne, takie jak kefir, maślanka czy jogurt naturalny stanowią bowiem ich bazę.

  • Zupa na deser, czyli owocowa zupa, sprawdzi się również w formie podwieczorku. Zabielana jogurtem i spożywana z pełnoziarnistym makaronem jest fantastycznym posiłkiem nawet dla osób, które się odchudzają. 

  • Do niewątpliwych zalet zup należy również ich szybkość przygotowania i łatwość przechowywania. Nadmiar zupy możemy zamrozić (bez ziemniaków, makaronu, ryżu i kaszy) i wykorzystać np. w kolejnym tygodniu.

Zupa zupie nierówna
Kaloryczność zup jest jednak bardzo zróżnicowana. Zależy ona m.in. od rodzaju wywaru, na którym została przygotowana oraz użytych dodatków.

                  

Różnorodność zup jest wielką zaletą i zachęca do ich spożycia. Różna konsystencja, barwa i smak sprawiają, że śmiało i z pożytkiem dla naszego zdrowia mogą one stanowić codzienny element diety. Jednak żywienie oparte na spożyciu samych zup, może okazać się niedoborowe pod względem kalorycznym oraz odżywczym.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/mgr inż. Paulina Gąsiewska

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close