Rozmowy polsko-japońskie
Podsekretarz stanu Rafał Romanowski 14 lipca br. spotkał się z wicemarszałkiem Wyższej Izby Japońskiego Parlamentu Akirą Gunji, któremu towarzyszyli senatorowie z Izby Radców oraz ambasador nadzwyczajny i pełnomocny Japonii w RP J.E. Shigeo Matsutomi.
Spotkanie dotyczyło m.in. kwestii rolnictwa oraz relacji Polska – UE w dziedzinie polityki rolnej.
Wiceminister wyraził satysfakcję z wieloletnich, przyjaznych kontaktów z Japonią. W tym kontekście nawiązał do podpisania w maju 2017 r. przez ministrów spraw zagranicznych Polski i Japonii Planu Działania w sprawie wdrażania partnerstwa strategicznego między oboma krajami na lata 2017 – 2020.
– Mam nadzieję, że współpraca dwustronna zacieśni się jeszcze bardziej, zwłaszcza w obszarze rolnictwa – podkreślił podsekretarz stanu.
Wiceminister Romanowski przypomniał, że okazją do promowania i rozwoju współpracy będą: przypadająca
w tym roku 60. rocznica wznowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Japonią oraz 100. rocznica ich nawiązania, którą będziemy obchodzić w 2019 r.
Jednym z tematów spotkania było omówienie stosunku Polski do Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej oraz kwestii umowy o wolnym handlu, która jest obecnie negocjowana między Unią Europejską i Japonią. W zakresie stosowanych przez Japonię barier, wiceminister zwrócił się z prośbą o uznanie przez Japonię regionalizacji UE w związku z występowaniem choroby ASF oraz o wznowienie eksportu polskiej wieprzowiny na rynek japoński.
Podsekretarz stanu Rafał Romanowski poinformował stronę japońską, że polski przemysł rolno-spożywczy jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Polskie standardy weterynaryjne, sanitarne, fitosanitarne i jakościowe zostały dostosowane do najwyższych wymagań Unii Europejskiej i wymogów międzynarodowych. Zaznaczył, że na pewno sprostają one oczekiwaniom japońskich konsumentów.
Japonia to rynek, którym szczególnie zainteresowani są polscy przedsiębiorcy sektora rolno-spożywczego. Z tego względu został ujęty w planie promocji na 2017 r. jako jeden z 14 docelowych pozaeuropejskich rynków zagranicznych, na których skoncentrowane będą działania promocyjne.
Źródło: MRiRW