, 27 Września 2020 roku.

Rozmowy
polsko-japońskie

Podsekretarz stanu Rafał Romanowski 14 lipca br. spotkał się z wicemarszałkiem Wyższej Izby Japońskiego Parlamentu Akirą Gunji, któremu towarzyszyli senatorowie z Izby Radców oraz ambasador nadzwyczajny i pełnomocny Japonii w RP J.E. Shigeo Matsutomi.

Spotkanie dotyczyło m.in. kwestii rolnictwa oraz relacji Polska – UE w dziedzinie polityki rolnej.

Wiceminister wyraził satysfakcję z wieloletnich, przyjaznych kontaktów z Japonią. W tym kontekście nawiązał do podpisania w maju 2017 r. przez ministrów spraw zagranicznych Polski i Japonii Planu Działania w sprawie wdrażania partnerstwa strategicznego między oboma krajami na lata 2017 – 2020.

– Mam nadzieję, że współpraca dwustronna zacieśni się jeszcze bardziej, zwłaszcza w obszarze rolnictwa – podkreślił podsekretarz stanu.

Wiceminister Romanowski przypomniał, że okazją do promowania i rozwoju współpracy będą: przypadająca
w tym roku 60. rocznica wznowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Japonią oraz 100. rocznica ich nawiązania, którą będziemy obchodzić w 2019 r.

Jednym z tematów spotkania było omówienie stosunku Polski do Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej oraz kwestii umowy o wolnym handlu, która jest obecnie negocjowana między Unią Europejską i Japonią. W zakresie stosowanych przez Japonię barier, wiceminister zwrócił się z prośbą o uznanie przez Japonię regionalizacji UE w związku z występowaniem choroby ASF oraz o wznowienie eksportu polskiej wieprzowiny na rynek japoński.

Podsekretarz stanu Rafał Romanowski poinformował stronę japońską, że polski przemysł rolno-spożywczy jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Polskie standardy weterynaryjne, sanitarne, fitosanitarne i jakościowe zostały dostosowane do najwyższych wymagań Unii Europejskiej i wymogów międzynarodowych. Zaznaczył, że na pewno sprostają one oczekiwaniom japońskich konsumentów.

Japonia to rynek, którym szczególnie zainteresowani są polscy przedsiębiorcy sektora rolno-spożywczego. Z tego względu został ujęty w planie promocji na 2017 r. jako jeden z 14 docelowych pozaeuropejskich rynków zagranicznych, na których skoncentrowane będą działania promocyjne.

Źródło: MRiRW

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close