Poniedziałek, 25 Czerwca 2018 roku.

Dieta Weight
Watchers – chudniemy
ze smartfonem

Dieta Weight Watchers znalazła się na 4 miejscu rankingu diet opublikowanego przez US News & World Report, po dietach DASH, śródziemnomorskiej i MIND. Na czym polega ta dieta i dlaczego została tak wysoko oceniona?

Dieta Weight Watchers (Strażnicy Wagi), określana również mianem diety punktowej, to nowoczesny model żywieniowy stworzony w Stanach Zjednoczonych, polegający na redukcji masy ciała poprzez wytworzenie deficytu kalorycznego.

Weight Watchers, czyli jedzenie na punkty
W celu określenia zalecanej ilości jedzenia wykorzystywany jest spersonalizowany system punktowy (ang. SmartPoints). Dzienna suma dostępnych do wykorzystania punktów jest kwestią indywidualną, którą determinują cztery czynniki: wiek, płeć, masa i wysokość ciała. Przekroczenie maksymalnej liczby dostępnych punktów sugeruje nadmiar spożytej energii i/lub brak odpowiedniej ilości aktywności fizycznej.

Każdy produkt, posiłek i napój ma wartość liczbową, ustalaną na podstawie zawartości energii i makroskładników (tłuszczów, białka i węglowodanów) przypadającej na określoną porcję. Ilość energii, tłuszczów i cukrów zwiększa wartość punktową (słodycze, potrawy typu fast food, alkohol), przy czym produkty zawierające białko i błonnik pokarmowy mają ich mniej.

Weight Watchers – dieta bez liczenia kalorii
Spożyte posiłki wpisuje się do aplikacji, która na bieżąco monitoruje nasze postępy i kontroluje realizację wyznaczonego celu. Dostępność ponad 290 tys. przykładowych produktów umożliwia stosunkowo szybkie odnalezienie zjedzonej potrawy. Ponadto do ogólnej sumy punktów, dopasowywany jest całodzienny jadłospis z przykładowymi posiłkami, który pokazuje, jak powinien wyglądać plan żywieniowy.

Ogromnym atutem diety Weight Watchers jest całkowita rezygnacja z liczenia kalorii. W diecie nie ma restrykcji na poszczególne produkty, zachęca się jednak do wykorzystywania produktów o wysokiej gęstości odżywczej, takich jak produkty pełnoziarniste, chude mięso, niskotłuszczowy nabiał.

Zalecana jest nieograniczona ilość świeżych owoców i warzyw (większości z nich przypisano 0 punktów). Aktywność fizyczna zwiększa pulę punktów, dlatego po marszu, joggingu czy gimnastyce możemy pozwolić sobie na dodatkowy posiłek w ciągu dnia.

Istotnym elementem skutecznej realizacji programu są cotygodniowe spotkania kontrolne, przeprowadzane na żywo lub online. Pomaga to w utrzymywaniu motywacji na stałym poziomie, a także pozwala porównać swoje osiągnięcia z innymi uczestnikami.

Dieta Weight Watchers skutecznie redukuje masę ciała
Twórcy diety twierdzą, że tygodniowy spadek masy ciała wynosi od 0,5-1,0 kg. Powszechnie uznaje się to za najbardziej racjonalny sposób na długotrwałą redukcję masy ciała, zapobiegając tym samym wystąpieniu efektu jojo.

O skuteczności metody świadczą liczne badania. W jednym z nich uczestnicy programu zmniejszyli swoją masę ciała średnio o 2,8 kg w okresie 6 miesięcy. Ponadto pacjenci, którzy byli obecni na większości cotygodniowych spotkań kontrolnych (więcej niż 75%), tracili więcej kilogramów w porównaniu do osób, które je opuszczały. 

W 2011 roku czasopismo Lancet opublikowało badanie porównujące skuteczność podejścia Weight Watchers do standardowych wytycznych dotyczących utraty masy ciała. Naukowcy obserwowali 772 osoby z nadwagą i otyłością, które kierowały się zasadami Weight Watchers (grupa 1) lub otrzymały wskazówki od lekarzy pierwszego kontaktu (grupa 2). Po upływie roku spadek masy ciała pacjentów w grupie 1 był dwukrotnie większy w stosunku do grupy 2.

Za sukces odpowiedzialne są regularne spotkania i monitoring postępów w redukcji masy ciała pacjenta. Dietetycy dbają o podtrzymanie motywacji i zaangażowania w realizację wyznaczonych celów. American Journal of Medicine donosi, że zaangażowanie pacjentów jest 9 razy większe w porównaniu do osób korzystających jedynie z papierowych materiałów i standardowej diety.

Źródło: NCEŻ IŻŻ/mgr Małgorzata Dziekońska

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close