Sobota, 21 Września 2019 roku.

Rozpoczęcie nauki
w szkole – pogorszenie żywienia dziecka?

Po rozpoczęciu nauki w szkole często dochodzi do pogorszenia sposobu odżywiania uczniów. Prawdopodobnie dlatego, że dzieci przebywają więcej czasu poza domem, stają się bardziej samodzielne. Kupują też żywność w sklepikach szkolnych, które oferują wiele niekorzystnych, z punktu widzenia prawidłowego żywienia, produktów.

Prawidłowe nawyki żywieniowe to także odpowiednie wybory produktów spożywczych. Dzieci w wieku szkolnym dokonują tych wyborów nie tylko w domu, pod kontrolą rodziców, ale także w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach oraz w różnych innych sytuacjach, gdzie wybór określonych produktów zależy od nich samych. Takie wybory żywieniowe dokonywane są np. podczas zakupów w sklepiku szkolnym.

Uczniowie kupują słodycze
Z badań Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że większość uczniów kupuje cukierki, lizaki, żelki; następnie chipsy, napoje słodkie oraz batony. Wodę butelkowaną kupuje tylko 10% uczniów, kanapki – 4,9%, a owoce – 1%. W innym badaniu przeprowadzonym wśród uczniów z V i VI klas warszawskich szkół podstawowych wykazano, że aż 30% dziewczynek i 22% chłopców nie spożywało śniadań codziennie przed wyjściem do szkoły.

W związku z tym, że posiłki powinny być spożywane regularnie 4-5 razy dziennie, a przerwy pomiędzy nimi nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny, bardzo ważne jest, żeby dziecko jadło drugie śniadanie czy obiad w szkole. Musimy pamiętać, że uczeń przebywa w szkole kilka godzin, a czas ten wydłuża się w przypadku dojazdów do szkół.


Drugie śniadanie lub obiad w szkole
Uczniowie przebywający w szkole do 6 godzin powinni zjeść co najmniej jeden posiłek – drugie śniadanie lub ciepłe danie, natomiast przebywający ponad 6 godzin powinni spożyć w tym czasie dwa posiłki.

Przy zbyt długich przerwach pomiędzy posiłkami dochodzi do znacznego spadku poziomu glukozy w krwi, co wpływa na zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej, obniżenie zdolności koncentracji czy rozdrażnienie.

Szkolny posiłek sprzyja nauce
Udowodniono, że dzieci spożywające posiłek w szkole lepiej wykonują niektóre zadania związane z koncentracją i pamięcią niż dzieci, które posiłku nie spożywają i osiągają lepsze wyniki w takich przedmiotach, jak geografia czy matematyka. Uczniowie, którzy nie jedzą w szkole, częściej mają problemy z nauką, zachowaniem i emocjami. Często skarżą się na bóle brzucha lub głowy, odczuwają osłabienie, rozdrażnienie, wykazują się gorszą koncentracją uwagi.

W szkołach, gdzie organizowane są przerwy, na których dzieci spożywają śniadania, obserwuje się wśród uczniów większe skupienie, aktywniejszy udział dzieci w lekcjach i lepsze wyniki w nauce.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/dr inż. Katarzyna Wolnicka

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close