Piątek, 24 Stycznia 2020 roku.

Europejski
Dzień Śniadania

Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjaciółmi, a kolację oddaj wrogowi. Stare powiedzenie obnaża powszechnie znaną prawdę – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który dostarcza niezbędnej energii i siły. 24 kwietnia obchodzimy Europejski Dzień Śniadania. O porannych nawykach żywieniowych oraz o składnikach prawidłowego posiłku po przebudzeniu, porozmawialiśmy z dietetyk Katarzyną Renke.

Maria Sikorska: Dlaczego śniadanie jest takie ważne?

Katarzyna Renke: Śniadanie jeść warto. To, co mówię, może wydawać się banałem, ale to nie banał. Śniadanie powinno nam dostarczać około 30% kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia. Osoby, które je spożywają, mają więcej energii do działania, mają lepszą koncentrację i pamięć – czegóż chcieć więcej? Co ciekawe, jak wskazało wiele wyników badań, jeśli rano „wrzucimy coś na ząb”, mamy więcej sił na aktywność fizyczną, jesteśmy wytrwalsi i możemy intensywniej ćwiczyć. Poza tym, jeśli nie zjemy śniadania, nasze myślenie spowalnia, nierzadko jesteśmy ospali, apatyczni, a nawet rozdrażnieni. Podsumowując, śniadanie to nasz drugi budzik!

M.S.: Czy śniadanie odpowiada za regulację naszego układu trawiennego?

K.R.: Oczywiście, śniadanie wspiera regulację układu trawiennego. Dzięki niemu, nasz metabolizm jest pobudzony. Na dodatek, jeśli nasze śniadanie jest zdrowe, pożywne, to reguluje nam łaknienie. Jeśli rezygnujemy ze śniadań, narażamy się  na nadwrażliwość na insulinę, wysokie ciśnienie krwi oraz cukrzycę typu drugiego.

M.S.: Co powinno zawierać śniadanie?

K.R.: Poranny posiłek powinien odżywiać, być urozmaicony, składać się z różnorodnych produktów bogatych w błonnik – pieczywa, płatków owsianych oraz  białko. Jeśli dobrze się z rana najemy, to to potem mamy mniejszą ochotę na niezdrową żywność.

M.S.: Czyli to prawda, że jeśli nie jemy śniadań, narażamy się na otyłość?

K.R.: Według naukowców, ryzyko, że nie jedząc rano, przybierzemy znacznie na wadze wynosi aż 35-50%! Oczywiście, nie bez znaczenia jest to, co zjemy. Muszą to być produkty pełnowartościowe. Musimy dostarczyć sobie odpowiedniej dawki węglowodanów. Sama kawa to nie śniadanie.

M.S.: Jak ważne w przypadku śniadania jest pieczywo?

K.R.: Niezmiernie ważne. Najlepiej spożywać na śniadanie pieczywo żytnie i razowe, które zawierają błonnik, witaminy z grupy B, węglowodany i białko. Nasz organizm musi się przebudzić, dajmy mu glukozę, która pochodzi z cukrów złożonych, a te znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, warzywach oraz kaszach. Powinniśmy zrezygnować z ciężkiego pieczywa, na zakwasie, a także z białego, przetworzonego. Na dietetyczne śniadania polecam m.in. jajka, chudą wędlinę, twaróg, jogurt naturalny czy na przykład wędzonego łososia. Dodawajmy do śniadania także świeże owoce i warzywa. Można też jadać na śniadania owsiankę, a także zastąpić tradycyjne śniadanie pożywnym koktajlem.

M.S.: Ile czasu po przebudzeniu należy zjeść śniadanie?

K.R.: Śniadanie powinno się zjeść w ciągu godziny od przebudzenia. Im szybciej zjemy pierwszy posiłek, tym lepiej wykorzystamy potencjał naszego organizmu do spalania tłuszczu.

M.S.: Co najlepiej pić podczas porannego posiłku?

K.R.: Najmłodsi powinni pić soki. Owoce, warzywa dodadzą im energii, nauczą je także dobrych nawyków żywieniowych. Dorośli mogą sobie pozwalać na kawę o poranku. Może przynieść nawet wiele korzyści dla zdrowia, jeśli tylko wiemy z jakimi produktami należy ją łączyć. Przykładowo, kawa w połączeniu z sokiem pomarańczowym może zakwaszać organizm. Kawę warto pić w towarzystwie owsianki z owocami i z orzechami.

M.S.: Czy przed śniadaniem dobrze napić się szklanki ciepłej wody z cytryną?

K.R.: Jak najbardziej. Odczekajmy po tym co najmniej pół godziny i dopiero potem zjedzmy śniadanie.

M.S.: Dziękuję za rozmowę.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close