Piątek, 14 Sierpnia 2020 roku.

Jedz jabłka i gruszki…
pięć razy w tygodniu!

W Polsce chętnie sięgamy po jabłka i gruszki. Jemy je głównie jako świeże owoce, ale także jako dżemy, dodatki do deserów, koktajli oraz soków. Mimo to nadal trwają dyskusje dotyczące zdrowotnych aspektów częstego spożycia owoców. Główną kontrowersją jest zawartość cukrów prostych w owocach. Jabłka i gruszki to jednak nie tylko cukry proste.  To także owoce, które zawierają wiele cennych dla naszego zdrowia składników.

Guo wraz z zespołem dokonał wnikliwej analizy badań dotyczących zależności między spożyciem jabłek i gruszek, a ryzykiem rozwoju cukrzycy typu 2. W swoich badaniach wykorzystali oni metaanalizę, która uznawana jest za jeden z najbardziej wiarygodnych dowodów naukowych, ponieważ umożliwia porównanie wielu różnych badań i wyciągnięcie jednego wniosku. Badacze zestawili wyniki dotychczasowych badań i zauważyli, że regularne spożycie jabłek i gruszek zmniejszało ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 nawet o 18%. Uważa się, że ten ochronny mechanizm związany jest z zawartymi w jabłkach i gruszkach polifenolami (przeciwutleniaczami). Dzięki nim spożycie jabłek i gruszek może przyczyniać się do hamowania procesów zapalnych w naszym organizmie, a to zapobiega rozwojowi wielu chorób, w tym cukrzycy typu 2.

Co więcej, kluczowe znaczenie ma ile porcji jabłek i gruszek spożywamy w tygodniu. Wykazano, że regularne spożycie jednej porcji jabłek lub gruszek tygodniowo zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 o około 3%, ale jeśli spożyjemy dwie porcje tych owoców tygodniowo ryzyko to zmniejsza się o 8%. Przy trzech porcjach jest to około 12%, a dla czterech – 15%. Jeśli sięgamy po pięć porcji jabłek lub gruszek w ciągu tygodnia to ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 zmniejsza się aż o 19% w porównaniu do osób, które nie jedzą tych owoców wcale. Kluczowe znaczenie ma określenie czym jest porcja jabłek lub gruszek. Jedno małe jabłko to jedna porcja. Podobnie jest z gruszkami. A zatem, nie są to duże objętości.

Ponadto, w badaniu Dange i Deshpande wykazano, że regularne spożycie jednego jabłka na tydzień przez jeden miesiąc pozytywnie wypływało na wyrównanie stężenia glukozy na czczo, zmniejszało cholesterol całkowity, ale także cholesterol LDL i trójgliceryd, a także znacznie zwiększyło cholesterol HDL. Dodatkowo podkreślmy, że jabłka i gruszki bogate są w błonnik, zwłaszcza błonnik rozpuszczalny – pektyny. To właśnie pektyny powodują spowolnienie opróżniania żołądka i wpływają na zmniejszenie hiperinsulinemii (zbyt wysokie stężenie insuliny we krwi). A zatem sięgajmy po jabłka i gruszki jeśli mamy wysoki cholesterol lub problemy z glukozą.

Pamiętajmy jednak, aby jeść jabłka ze skórką. Eberhardt i współpracownicy wykazali, że spożywanie jabłek ze skórką może nawet mieć większe właściwości przeciwutleniające niż sama witamina C. Badacze podkreślili, że 1 gram jabłka ze skórką ma tyle samo właściwości przeciwutleniających ile 1,5 g witaminy C.  Przed jedzeniem dokładnie umyjmy skórkę.

Podsumowując, jabłka i gruszki mają wiele korzyści zdrowotnych. Korzystajmy z różnorodności odmian jabłek i gruszek. Włączmy te owoce do naszej codziennej diety. Pamiętajmy, że zgodnie z rekomendacjami powinniśmy spożywać pięć porcji warzyw i owoców każdego dnia. Zaleca się spożycie większej ilości warzyw niż owoców. Niech jedną z tych porcji będzie jabłko lub gruszka.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/dr Mariusz Jaworski

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close