Więcej czekolady – mniej lasów

1100px x 733px – Projekt bez tytułu — kopia (4)

Rosnący popyt na czekoladę w krajach bogatych prowadzi do wycinania lasów pod uprawę kakaowca w krajach uboższych – informuje „Journal of World-Systems”.

Co roku ponad pięć milionów rodzinnych gospodarstw w krajach takich jak Brazylia, Indonezja, Kamerun czy Wybrzeże Kości Słoniowej wytwarza około 4,5 miliona ton ziarna kakaowego (dane World Cocoa Foundation). Ponad 70 proc. światowych dostaw pochodzi z Ghany i Wybrzeża Kości Słoniowej.

Podobnie jak kawa, kakao spożywane jest głównie w krajach bogatszych (na przykład USA i Europie), a uprawiane w uboższych, dla których eksport tego surowca jest ważnym źródłem dochodów. Uprawie kakao towarzyszą takie zjawiska jak handel ludźmi czy niewolnicza praca dzieci. Większość właścicieli małych farm żyje w ubóstwie. Do farmera trafia tylko około 3 proc. ceny każdej tabliczki czekolady.

Profesor Mark Noble z Lehigh University zajął się związkiem pomiędzy eksportem kakao a wylesianiem w krajach rozwijających się. Jak wykazał, im większe nastawienie na eksport kakao, tym większe wylesienie w danym kraju. Dotychczas uważano, że produkcja czekolady i kakao nie wpływa istotnie na lasy (kakaowce rosną dobrze tylko w cieniu innych drzew), jednak rosnący popyt, zmiany klimatu oraz strategii uprawy zmieniły sytuację. Spadające ceny kakao sprzyjają monokulturze – tylko jedna roślina uprawiana jest na dużym obszarze rok w rok.

Kraje opierające swój rozwój na rolnictwie odczuwają negatywne tego skutki – zarówno społeczne, jak i środowiskowe. Ponoszone przez te kraje koszty nie wpływają jednak na cenę eksportowanych surowców – producenci zmuszeni są sprzedawać jak najwięcej po jak najniższej cenie.

W marcu 2017 r. rozpoczęła działalność Cocoa and Forests Initiative, stawiająca sobie za cel powstrzymanie związanego z uprawą kakao wylesiania zwłaszcza w Ghanie oraz na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Przystąpiły do niej World Cocoa Foundation, Sustainable Trade Initiative oraz 12 największych producentów czekolady – w tym Ferrero, Godiva Chocolatier, Inc., Mars Chocolate, Mondelez International, Nestlé, Lindt & Sprüngli Group oraz The Hershey Corporation.

Źródło: PAP