Poniedziałek, 16 Grudnia 2019 roku.

Składniki
odżywcze niezbędne
dla zdrowia skóry

Zmiany skórne są często objawem chorób ogólnych, zmian w przewodzie pokarmowym, wątrobie, trzustce, układzie nerwowym. Stosując racjonalne żywienie, możemy wpływać na przebieg chorób skórnych, a zdrowej skórze pomożemy zachować jej dobry stan na długo.

Wykazano, że zmiany nawyków żywieniowych, polegające na zastosowaniu diety lekkostrawnej, bogatej w świeże warzywa i owoce oraz ewentualnej suplementacji, np. kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 są korzystne i poprawiają przebieg kliniczny dermatoz. Jednak zarówno niedobory, jak i nadmiar składników odżywczych mogą być niekorzystne dla organizmu człowieka.

Białka i kwasy tłuszczowe niezbędne dla skóry
Niedobór białek będzie powodować suchość i pękanie skóry, zmiany barwnikowe, a skóra będzie przybierać wygląd starczy. Podobne zmiany skórne mogą wystąpić u osób spożywających niewystarczające ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Brak NNKT powoduje zaburzenia w postaci egzem, stanów zapalnych, nadmiernego rogowacenia i zgrubień, pękania skóry. Kwasy omega 3 są składnikiem budulcowym ścianek (membran) komórek ciała i skóry. Źródłem kwasów omega 3 są ryby: łosoś, tuńczyk, pstrąg tęczowy, śledź, makrela lub rybi tran oraz niektóre produkty roślinne (olej lniany, z wiesiołka tłoczone na zimno, orzechy włoskie, itp.). Niedobór kwasu linolowego lub linolenowego prowadzi do zaburzenia właściwości naskórka i jego roli bariery naskórkowej chroniącej przed utratą wilgoci oraz może powodować  nieprawidłowe złuszczanie warstwy rogowej naskórka. Aplikacja tych kwasów powoduje cofanie się tych objawów i odnowę prawidłowych funkcji bariery.

Witaminy niezbędne dla skóry
Bardzo ważne jest zapewnienie organizmowi podaży witamin i składników mineralnych. Witamina A wpływa na wygląd cery, prawidłowe funkcjonowanie nabłonków oraz stymuluje błony śluzowe do produkcji śluzu. Jej niedobór wywołuje nadmierną suchość nabłonków, rogowacenie i łuszczenie się naskórka oraz częste infekcje.

Witamina E jest niezbędna dla prawidłowej struktury i ochrony błon biologicznych, syntezy niektórych lipidów i metabolizmu mięśni. Jej niedobór może wywołać paraliż mięśniowy, zaburzenia funkcji błon komórkowych, uszkodzenia nerwów, przebarwienia skóry, zmęczenie.

Za stan skóry odpowiada też niacyna (kwas nikotynowy, witamina B3) i kwas pantotenowy (witamina B5). Niacyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie nabłonków skóry, łagodzi też powstałe już schorzenia skórne. Kwas pantotenowy decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu skóry i komórek nerwowych oraz wpływa na wzrost i pigmentację włosów. Jego niedobór powoduje zaburzenia czucia i przedwczesne siwienie.

Za stan skóry, paznokci, włosów, kości odpowiada też biotyna (witamina B7). Jej niedobór prowadzi do łuszczenia się skóry, wypadania włosów, łojotoku, rozdwajania paznokci oraz jest przyczyną rumienia.

W okresie chłodów szczególnie ważna jest witamina C, która działa jako aktywator zmian utleniających i redukujących w tkankach, współdziała z hormonami nadnerczy, bierze udział w tworzeniu się barwnika skóry, działa antytoksycznie i przeciwalergicznie, wpływa na stan naczyń krwionośnych. Tym samym odpowiada za prawidłowy stan tkanki łącznej, dziąseł, zębów, syntezę kolagenu. Bierze też udział w uszczelnianiu naczyń krwionośnych i wzmacnianiu odporności na infekcje.

Składniki mineralne niezbędne dla skóry
Na wygląd skóry spośród składników mineralnych szczególny wpływ mają cynk, siarka, żelazo, miedź i selen. Cynk działa leczniczo na trądzik zwyczajny, a jego niedobór pogłębia zmiany skórne oraz sprzyja łojotokowemu zapaleniu skóry. Siarka jest podstawowym składnikiem keratyny – białka skóry włosów i paznokci oraz kolagenu, który odpowiada za młody wygląd skóry. Bierze ona udział w procesie regeneracji naskórka, hamuje starzenie się skóry, jest pomocna w leczeniu chorób skóry, takich jak trądzik, atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, egzema, twardzina.

Miedź jest konieczna do wytwarzania tkanki łącznej i kostnej, wchodzi w skład enzymów uczestniczących w tworzeniu kolagenu i elastyny oraz melaniny. Niedobór miedzi prowadzi do upośledzonego wchłaniania żelaza i anemii. Z kolei niedobór żelaza prowadzi do zmian wyglądu cery i błon śluzowych, pojawiają się sińce pod oczami, skóra jest sucha, szorstka, włosy łamią się, wypadają, rozdwajają się końcówki a paznokcie są kruche i pojawiają się na nich charakterystyczne podłużne prążki z rowkami. Natomiast selen jest silnym przeciwutleniaczem i razem z witaminą E pełni ochronną rolę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

W przypadku stosowania suplementów należy zwrócić uwagę, aby nie przedawkować spożycia wapnia, bowiem jego nadmiar będzie utrudniać wchłanianie żelaza i cynku. Źródłem wapnia powinny być przede wszystkim mleko i jego przetwory, sardynki, szproty, jaja, warzywa liściaste. Także nadmiar selenu wywołuje zmiany zapalne skóry.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/dr med. Lucyna Małgorzata Pachocka

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close