Polacy czytają etykiety

konsument

Po zrealizowanej przez Instytut Żywności i Żywienia ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pod hasłem „Mniej cukru, soli i tłuszczu? Kupuję to!” aż o 11% wzrósł odsetek dorosłych Polaków, którzy deklarują czytanie etykiet produktów spożywczych. 

Najpierw, w 10 największych polskich miastach, w pobliżu osiedlowych supermarketów, pojawiły się przykuwające uwagę konsumentów plakaty, a w internecie zaczęła działać nowa strona: www.kupujeto.pl. Kilka dni później w trzech ogólnopolskich stacjach telewizyjnych (TVP, TVN, Polsat) ruszyła emisja dynamicznego spotu edukacyjnego. W kolejnych tygodniach, w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu odbywały się konferencje prasowe z udziałem ekspertów… Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić główne działania tworzące ogólnopolską kampanię edukacyjną „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”, zrealizowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) w pierwszym kwartale 2017 r. ─ w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”, znanego szerzej pod skróconą nazwą Zachowaj Równowagę.

„Kampania „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!” skierowana była przede wszystkim do osób decydujących o zakupach żywności dla siebie i swojej rodziny. Jej celem było  zachęcenie konsumentów do uważnego czytania i porównywania etykiet produktów spożywczych. W kampanii zwracaliśmy uwagę na fakt, że podobne wyroby różnych producentów mogą znacząco różnić się między sobą pod względem wartości odżywczej, m.in. zawartością cukru, soli i tłuszczu. Jednocześnie podkreślaliśmy, posiłkując się mocnymi dowodami naukowymi i najnowszą wiedzą ekspercką, że osoby wybierający w czasie zakupów produkty o mniejszej zawartości cukru, soli i tłuszczu dokonują mądrych i zdrowych wyborów, bowiem zmniejszają w ten sposób ryzyko rozwoju wielu groźnych chorób, nie tylko u siebie, ale i swoich bliskich” – mówi prof. Mirosław Jarosz, kierownik projektu Zachowaj Równowagę i dyrektor IŻŻ.

Towarzyszące kampanii badania konsumenckie (ilościowe i jakościowe) wskazują na to, że była ona bardzo skuteczna i pozytywnie wpłynęła na realne zachowania konsumentów. Z raportu podsumowującego kampanię wynika, że po jej zakończeniu aż o 11%. zwiększył się odsetek dorosłych Polaków, którzy deklarują czytanie etykiet produktów spożywczych zawsze lub często. Przed kampanią deklarowało to 49% Polaków, a po zakończeniu kampanii już 60%. Warto dodać, że wśród osób czytających etykiety po kampanii zwiększył się odsetek tych, którzy deklarują, że zdarza się im porównywać etykiety podobnych produktów w celu dokonywania wyboru produktów o zdrowszym składzie (74%). Ponad 2/3 ankietowanych wskazało też, że kampania skłoniła ich do zwracania uwagi na zawartość soli, cukru i tłuszczu w wybieranych produktach żywnościowych. Strona internetowa kampanii w ciągu niespełna trzech miesięcy jej trwania zanotowała ponad 1,2 mln odsłon.

W konferencjach prasowych towarzyszących kampanii wzięło udział w sumie ponad 120 osób reprezentujących nie tylko media, ale też inne środowiska opiniotwórcze (np. organizacje pozarządowe, samorządy). W efekcie, w prasie, radiu, telewizji i internecie w czasie trwania kampanii ukazało się blisko 150 publikacji lub wzmianek na jej temat. 

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=YNf1bcR03Kk[/embedyt]

Źródło: IŻŻ/ Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej