Sobota, 21 Lipca 2018 roku.

Dzień Marchewki

Lubimy ją w różnych odsłonach – do chrupania, w sałatkach, w sokach, a także na parze. Na jej cześć powstała nawet piosenka Lady Pank, a także wiersz Jana Brzechwy. Wydaje się nam bliska i swojska, a pochodzi prawdopodobnie z Persji. Marchew jest jednym z dziesięciu najważniejszych gospodarczo warzyw uprawnych na świecie. 4 kwietnia obchodzimy jej święto.

Marchew to warzywo korzenne, zazwyczaj w kolorze pomarańczowym. Istnieją jednak również jej odmiany fioletowe, czerwone, białe i żółte. Jedna z marchewkowych legend głosi, że miała ona kiedyś kolor biały. Jednak pewnego dnia – za czasów pierwszych Chrześcijan, żołnierze rzymscy zażądali od młodej dziewczyny – Marii, aby wyparła się Chrystusa. Nie zgodziła się, więc została skazana na tortury. Krople krwi młodej kobiety spływały na marchew, którą wtedy czyściła. I wtedy warzywo nabrało koloru jej krwi.

Najczęściej spożywaną częścią marchewki jest korzeń, choć czasami jest także spożywana jej część zielona – liście. Dzicy przodkowie marchewki prawdopodobnie pochodzą z Persji. Naturalnie występujący podgatunek dzikiej marchwi Daucus carota (marchew zwyczajna) – sativus, został selektywnie hodowany na przestrzeni wieków, aby zmniejszyć gorycz i zminimalizować jej twardość. Co ciekawe, po raz pierwszy marchew była uprawiana dla jej liści i nasion, a nie dla jej korzenia. Nasiona marchwi zostały znalezione w Szwajcarii i południowej części Niemiec. W I wieku pierwszy raz wspomniano o korzeniu marchwi.

Według wielu naukowców, marchew została wprowadzona do Europy przez Hiszpanię w VIII wieku oraz w X wieku. Nowoczesna marchew pochodzi z Afganistanu około XII wieku. Pomarańczowe marchewki pojawiły się w Holandii w XVII wieku.

Marchew zwyczajna jest rośliną dwuletnią. Zawiera ß-karoten, mniejsze ilości alfa-karotenu, y-karotenu, luteiny i zeaksantyny. Marchew leczy, odmładza i upiększa. Jedzenie jednej marchewki dziennie obniża poziom złego cholesterolu, zmniejszając przez to ryzyko zawału serca aż o 20%. Warzywo to pomaga również przy zbyt wysokim ciśnieniu, oraz przeciwdziała cukrzycy. Natomiast łatwo przyswajalny z marchwi beta-karoten blokuje, pochodzące z tytoniowego dymu i samochodowych spalin, związki rakotwórcze. Alfa i ß-karoten są częściowo metabolizowane w witaminę A, zapewniając więcej niż 100% dziennej wartości (DW) na 100 g porcji marchwi. Marchewki są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego, witaminy K i witaminy B6. Warzywo to 88% wody, 4,7% cukru, 2,6% białka, 1% popiołu, i 0,2% tłuszczu. Zawiera ono również błonnik. Cukry jakie zawiera marchew, to sacharoza, glukoza i fruktoza. Co ciekawe, w surowej marchwi jest uwalniane zaledwie 3% ß-karotenu w czasie fermentacji. Wystarczy jednak dodać olej do gotowania i pieczenia, by poprawić jego uwolnienie do 39%.

Istotny dla osób z problemami sercowymi może być fakt, że nasiona marchewki rozszerzają naczynia krwionośne, dzięki czemu wspomogą walkę z miażdżycą i nadciśnieniem oraz chorobą wieńcową.

Ciekawostką jest fakt, że europejskie normy od 2001 roku zaliczają marchew nie tylko do warzyw, ale również i do owoców. Powodem jest narodowy przysmak Portugalczyków – marchewkowy dżem.

Marchew to trzecie – pod względem popularności, kulinarne warzywo na świecie. Rekordzistą w dziedzinie uprawy największej na świecie marchwi jest John Evens z Alaski, którego marchew z roku 1998 ważyła aż 8,6 kg.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

 

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close