, 17 Listopada 2019 roku.

Dzień bez mięsa

Ponad 10% światowej populacji nie spożywa pokarmów mięsnych. Do tej liczby przyczyniają się kraje czy regiony, gdzie wstrzemięźliwość od mięsa zaleca lub nakazuje religia bądź kultura – jak na przykład w buddyzmie i hinduizmie. Wieloletnie badania wykazały, że wegetarianie żyją średnio kilka lat dłużej niż miłośnicy mięsiwa. Nie wiadomo jednak, czy wynika to z samej diety czy z aktywnego trybu życia, który te osoby zazwyczaj prowadzą. Przejście na wegetarianizm nie powinno być jednak decyzją pochopną i nagłą. 20 marca obchodzimy Dzień bez mięsa.

Dni bez mięsa były propagowane w czasach PRL-u, ale nie ze względów zdrowotnych, tylko w związku z problemami z jego dostępnością. Święto obchodzone 20 marca nie ma jednak nic wspólnego z komunistyczną ideologią. Pomysł święta zrodził się w 1985 roku w USA z inicjatywy organizacji pożytku publicznego FARM, która promuje ochronę zwierząt i wegańską dietę.

Korzyści płynące z ograniczenia lub wykluczenia mięsa z jadłospisu jest wiele – m.in. zmniejszenie ryzyka wylewów, a także zakażeń bakteryjnych i pasożytniczych. Wegetarianie rzadziej zapadają niemal na wszystkie choroby przewlekłe. Mniej jest wśród nich osób otyłych oraz z nadwagą. Mają także niski poziom cholesterolu, a ciśnienie krwi jest u nich w normie. Dieta bezmięsna spowalnia rozwój cukrzycy typu 2, chorób serca i niektórych rodzajów raka.

Zapewnienie organizmowi wszystkich składników odżywczych wymaga dyscypliny kulinarnej. Nie bez znaczenia pozostaje też wyobraźnia – by utracony smak mięsa zastąpić innymi przyjemnościami smakowymi. Dieta bezmięsna ma z pewnością wiele zalet, ale nie można zapominać o ryzyku niedoboru składników odżywczych. Zwracajmy uwagę na produkty wzbogacone o wapń, witaminę D i B12.  Ważne są także niskotłuszczowy nabiał oraz produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Pamiętajmy o witaminach, minerałach, błonniku i białku, a także o odpowiedniej kaloryczności posiłku. Wprowadzajmy do naszego menu warzywa. Wskazany jest również umiar w ilości spożywanego tłuszczu. Według dietetyków, świetnym zamiennikiem mięsa są rośliny strączkowe. Aby w diecie nie zabrakło białka, dodawajmy do sałatek orzechów, fasoli. Stosujmy również suplementy diety. Zanim zdecydujemy się na multiwitaminę, lepiej jednak skonsultować  się z lekarzem.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close