Sobota, 21 Września 2019 roku.

Dlaczego jogurty zawierają więcej węglowodanów
niż białka?

Jogurty naturalne to produkty powstałe w procesie fermentacji mleka z wykorzystaniem żywych kultur bakterii jogurtowych z gatunków Streptococcus thermophilus, Lactobacillus bulgaricus. Jogurty produkowane są nie tylko z mleka, ale często stosowanym dodatkiem jest również mleko w proszku. Mleko i naturalne produkty mleczne stanowią istotny element zdrowej i zbilansowanej diety.

Jogurty są źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. Zawartość wapnia w tego typu produktach (niewzbogaconych w wapń) wynosi 106-170 mg/100 g. Jeden kubeczek jogurtu naturalnego (ok. 150 g) realizuje 25,5% zapotrzebowania dziennego na ten składnik mineralny. W zależności od składu, jogurty różnią się między sobą wartością odżywczą: ilością białka, tłuszczów i węglowodanów.

Na rynku spożywczym dostępne są różne jogurty. Najprościej możemy je podzielić na naturalne i owocowe oraz na gęste i płynne. Wyróżniamy między innymi: jogurty naturalne, greckie, owocowe, deserowe (czekoladowe, z chrupkami, z dodatkami zbożowymi), serki homogenizowane. 

Co zawiera jogurt?
Zgodnie z danymi zawartymi w tabelach wartości odżywczej, wartość energetyczna jogurtów naturalnych wynosi średnio 60 kcal/100 g produktu. Zawartość białka wynosi 4,3 g/100 g, a węglowodanów ogółem 6,2 g/100 g, z czego laktoza stanowi ich większość (3,2 g/100 g), zaś resztę – sacharoza (1,0 g/100 g).

Do jogurtów owocowych i deserów na bazie jogurtu często dodawany jest cukier (sacharoza), dlatego niektóre z nich mają wyższą zawartość węglowodanów.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez Wierzejska R. i wspól. oceniono, że średnia zawartość węglowodanów ogółem w produktach mlecznych wynosiła 11 g/100 g. Największą ilość węglowodanów zawierały desery mleczne (średnia 14,7 g/100 g), a najmniejszą kefiry (średnia 6 g/100 g). Warto zatem wybierać jogurty o najprostszym składzie, czyli te naturalne, bez dodatku cukru i substancji dodatkowych. Warto nadmienić, że zmiany ilości węglowodanów i białka w poszczególnych produktach mogą również wynikać z intensywności procesu fermentacji mleka. Aktywność drobnoustrojów podczas fermentacji wpływa bowiem na składniki mleka, m.in. na częściowy rozkład laktozy czy zwiększenie ilości wolnych aminokwasów.

Przykład:

  • Jogurt naturalny 2% tłuszczu (100 g): energia: 60 kcal; Białko: 4,3 g; Tłuszcz: 2g; węglowodany, w tym laktoza: 4,6 g; sacharoza: 1 g.

  • Jogurt morelowy z 1,5% tłuszczu(100 g): energia: 60 kcal; Białko:3,7 g Tłuszcz: 1,5 g; węglowodany, w tym: laktoza: 5 g; sacharoza: 2,4 g.

  • Jogurt śmietankowy truskawkowy 8% tłuszczu(100 g): energia: 139 kcal; Białko: 2,3 g; Tłuszcz: 8,5g; węglowodany w tym: laktoza: 3,2 g; sacharoza: 10 g.

Źródło: IŻŻ NCEŻ/mgr Małgorzata Dziekońska, konsultacja: dr Regina Wierzejska

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close